Foto bij Nieuwe bewoners

De indeling van het Brabantse drop Trommelen was nogal apart. Trommelen omringde samen met enkele andere dorpen (Sint-Michielsgestel, Berlicum, Empel, Rosmalen, etc.) de Brabantse hoofdstad 's-Hertogenbosch. Hoe het dorp er zelf uitzag? Als je vanuit Den Bosch Trommelen binnenreed kwam je eerst in centrum aan. Dit is vrij ongewoon aangezien een centrum normaal in het midden van een stad of dorp ligt. In Trommelen niet. Het Trommelse centrum bestond uit twee pleinen, de Parade en de Markt. Aan de Parade lagen alle theaters, bioscopen, cafetaria's en restaurants. Ja, je leest het goed, Trommelen bezat theaters en bioscopen. Aan de Markt lagen alle droomwinkels van iedere vrouw. Van de HEMA en de Xenos, tot Björn Borg en Michael Korse. Tussen al die openbare gebouwen, lagen ook huizen, vaak van de eigenaren van de winkels. Tussen de Markt en de Parade in lag nog een plein, waaraan de politie, brandweer, rechtbank en het ziekenhuis grensde. Het had niet echt een naam, maar iedereen noemde het 'het Rechtenplein' omdat daar vaak werd gedemonstreerd. Het Rechtenplein was ook de doorgang naar de drie wijken in Trommelen. Als eerste had je de Koning Willem I Wijk, hoewel iedereen het de Normale Woonwijk noemde. De Normale Woonwijk bestond uit normale, twee-onder-één-kaphuizen. In die huizen woonden mensen met een gemiddeld loon. Naast de Normale Woonwijk lag de Titus Brandsema Wijk. Deze werd weer de Achterstandwijk genoemd. In de Achterstandwijk lagen kleine, sobere appartementen en huizen. De mensen daar waren blij met de kleinste dingen, ze werden ook gerekend tot de vriendelijkste bevolking van Trommelen. De Achterstandwijk stak scherp af bij de laatste wijk, de Koningin Wilhelmina Wijk, oftewel de Villawijk. De grootste kakkers woonden daar, in grote, luxe huizen. Maar er was nog een wijk. Het was niet echt een wijk te noemen, want het bestond maar uit drie pleinen. Die simpelweg Plein Één, Twee en Drie genoemd werden. De huizen die aan die pleinen lagen, waren nog groter dan de huizen in de Villawijk. Het waren van die huizen die je wel eens tegenkwam op vakantie, die men namen gaf. Aan Plein Drie grensde naast een schitterend huis, ook nog het enige restaurant dat niet in het centrum lag. Restaurant Polaris. Het was daarbij ook het best verdiende restaurant van heel de regio. Erachter lag namelijk de Vughtse Heide. Wandelaars kwamen dagelijk via een klein kronkelpad Trommelen in, waarbij Restaurant Polaris hun uiteraard niet ontging.
Er stonden drie van die magnifieke huizen leeg. Eentje aan Plein Éen, en twee aan Plein Drie. Ze stonden al jaren leeg, vele dorpelingen konden zich zelfs niet meer herinneren wie er hadden gewoond. Vandaag, kwamen de nieuwe bewoners van twee van die huizen, eindelijk aan.

Deze story is niet geschikt voor alle leeftijden. Daarom is deze alleen te lezen als je bent ingelogd. Zo houden we Quizlet.nl leuk voor alle bezoekers.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen