De leraar tikte met zijn stok tegen het bord.
"Dus, nadat Gregory Illea zijn oudste dochter Katherine had gedwongen om te trouwen..."
Ik wendde zuchtend mijn hoofd af. Hoe vaak had ik dit verhaal wel al niet aangehoord? Mama hamerde al genoeg dat een goede opleiding belangrijk was, en nu moest die leraar het nog saai maken ook. Ik draaide mijn hoofd en maakte een 'godver' hoofdbeweging naar Lily. Mijn nichtje knikte en gaapte.
"Juffrouw Koskinen en juffrouw Schreave, kunnen jullie opletten?" De leraar staarde ons streng aan.
Ik antwoordde niet, maar Lily knikte.
"Juffrouw Schreave, kunt u me dan vertellen waarom Damon werd aangesteld als kroonprins?"
Ze haalde diep adem. "Gregory's oudste zoon overleed, en omdat de middelste de troon weigerde, wees iedereen naar Damon."
"Goed zo. En juffrouw Koskinen, kunt u mij vertellen wie hij koos durende zijn Selectie?"
Ik kneep mijn ogen tot spleetjes en wierp een blik op het plafond.
"Ik dacht... Trace?"
"Juffrouw Koskinen, als ik even heel brutaal moet zijn, u bent dan de dochter van de laatste regerende koningin en u bent kroonprinses, maar van uw kennis is geen blijk. U zult, ondanks uw status, toch op moeten letten."
Ik werd rood en Lily keek me medelijdend aan.
De leraar draaide zich weer om naar het bord en ging verder met zijn achterlijk saaie verhaal.
"Dus, Damon koos Grace, en niet Trace, nadat hij met alle meisjes had geslapen en ze de volgende dag naar huis stuurde."
Eindelijk sloeg de klok vier uur, en dat betekende dat Lily en ik vrij waren. Voor ik de deur uit liep, riep de leraar me nog even.
"Juffrouw Koskinen?" Ik draaide me om. "Zou u zo vriendelijk zijn om vanmiddag met uw moeder op gesprek te komen?"
Ik schrok. Nu zou ik mijn weekend wel kunnen vergeten. Zodra mama erachter zou komen dat ik mijn best niet deed, zou ik het hele weekend aan het studeren moeten.

Ik klopte maar op de deur van mijn vader, want ik wist zeker dat hij het beter zou begrijpen.
"Vader?"
Hij opende gelijk de deur."Kerttu?"
Hij liet me binnen. Ik viel maar gelijk met de deur in huis, dan was ik er vanaf.
"Vader, U moet met me meekomen voor een gesprek met meneer Crunchies. Hij maakt zich zorgen."
"Kerttu, meisje, wat heb je nu weer gedaan?"
"Niets, papa."
Hij keek me streng aan. "Kerttu?"
"Hij vindt dat ik beter mijn best moet doen."
Hij schudde zijn hoofd. "Ik ga het er wel met je moeder over hebben."
Ik schudde verschrikt mijn hoofd. "Nee, dan moet ik het weekend lang studeren!"
Hij grinnikte. "Ik doe wel een goed woordje voor je."
"Doet u dat echt vader?"
"Ja. Maar je komt er niet zomaar onderuit hoor!" Hij wees met een beschuldigend vingertje naar me.
Op dat moment kwam er een wacht binnen. "Koning Eikko, uw vrouw vraagt u om te komen. Het is dringend."
Hij knikte en duwde een kus op mijn voorhoofd.
"Ik moet naar je moeder lieverd. Ik houd van je."
Hij snelde de deur uit.

Ik struinde door de gangen, op zoek naar een verzetje. Ik dacht aan hoe mijn leven zou zijn gelopen als mijn moeder Illea niet tot een constitutionele monarchie had gemaakt. Wat zou ik op dit moment aan het doen zijn?
"Kerttu?" Tante Josie kwam aanlopen.
"Hoi tante!"
Ze legde een hand op mijn schouder. "Zo, hoe gaat het vandaag met mijn favoriete nichtje?"
"Goed hoor. Ik verveelde me een beetje."
"Tja... Dat kan gebeuren. Waarom kom je niet gezellig thee drinken bij mij? Ik kan je verhalen vertellen over de Selectie van je moeder."
"Oh ja, gezellig tante." Mijn moeder vertelde me bijna nooit over haar Selectie en ik was ergens wel benieuwd.
Ze knipoogde. "Ik heb donuts."

"Dus... Het enige wat ik weet, is dat het niet de bedoeling was dat mama papa zou kiezen. Hij was tolk, toch?"
Ze knikte. "Ja, van sir Henri."
"Is dat niet die vriend van mijn vader?"
"Ja. Oorspronkelijk wilde je moeder Henri trouwen."
Dit verbaasde me. Mijn moeder had het me nooit verteld!
"Dus... Bijna had ik niet bestaan?"
"Ja. Maar Eadlyn had geluk: haar vader vertelde haar dat ze moest trouwen met wie ze wilde."
"Vrij kort voor de uitzending, is het niet?"
"Tien seconden voor de uitzending besloot ze voor Eikko te gaan. En geen twee minuten daarna was Illea een constutionele monarchie."
Ik nam een hap van mijn donut. "Mam vertelde me wel eens dat u achteroom Kile had opgegeven. Waarom?"
Ze keek beschaamd naar de grond. "Ik wilde prinses worden."
"Wat u althans wel is gelukt." Giechelde ik. "Oom Kaden en u zijn echt een perfect stel."
Op dat moment werd er op de deur geklopt. "Prinses Kerttu?"
"Ja?"
Het dienstmeisje opende de deur. "Er is bezoek voor u."


Reageer (1)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen