‘Oké, waarom deed Kai dat?’ vroeg Coby verbaasd. ‘Ik wist dat we hem niet moesten vertrouwen!’ zei Anna boos. ‘Ik mocht hem al niet vanaf het moment dat we hem ontmoetten! Er is iets goed mis met hem!’ ‘Hier moet een verklaring voor zijn.’ zei Coby. ‘Kai heeft ons geholpen om naar de Verborgen Afdeling te komen, en nu steelt hij op eens het boek. Oké, ik weet echt niet hoe dat kan.’ ‘We gaan die verrader een lesje leren!’ zei Anna kwaad. ‘Wacht, je hebt je zwarte kleren nog aan!’ zei Coby. ‘Als je nu zo in het openbaar rond gaat lopen val je veel te veel op!’ ‘Zucht, oké, ik trek mijn normale kleren wel aan.’ zei Anna. ‘Maar daarna gaan we Kai meteen zoeken!’ ‘Afgesproken!’ zei Coby. Het duurde niet lang voordat Anna haar eigen kleren weer aanhad. ‘Zo!’ zei Anna. ‘Nu gaan we terug halen wat van ons gestolen is!’

Als eerst zochten Coby en Anna door het hele bos. Ze gingen elk een kant op. Een aantal uur later was er nog steeds geen spoor van Kai. Vermoeid ging Anna tegen een boom aan zitten. ‘Dit is zinloos!’ zei ze. ‘Die verrader is al lang weg! Ik bedoel maar, hij moet wel een hele grote sukkel zijn dat hij nog steeds in dit bos rondloopt! Het ligt gewoon veel te veel voor de hand!’ Toen hoorde ze voetstappen. Het was Kai, die voorzichtig langs de bomen sloop. Hij wist dat Coby en Anna zich achter één van de bomen konden verstoppen. Anna pakte haar boog en was klaar om hem neer te schieten. Maar toen ze weer keek was Kai verdwenen. ‘Shit!’ zei Anna. ‘Net te laat!’

Ondertussen was Coby allemaal redenen aan het bedenken waarom Kai het boek gestolen zou kunnen hebben. ‘Misschien deed hij het omdat… omdat…’ zei ze. ‘Ik kan niks bedenken.’ Plotseling zag ze iets donkers op de grond liggen. ‘Wat…’ zei ze. Ze pakte het voorwerp op. Het was een bivakmuts. ‘Die is vast van Kai!’ zei Coby. Ze stopte de muts in haar tas en rende terug naar de plek waar ze Anna voor het laatst had gezien.

Intussen was Anna in de richting gaan lopen waar ze Kai heen zag gaan. Ze was bijna aangekomen bij de rand van het bos. Daar zag ze Kai staan. Ze pakte haar boog weer en was net van plan om Kai te vermoorden… totdat Coby er snel aan kwam rennen. ‘Niet doen!’ riep ze snel. Ze pakte de boog vast zodat Anna tegen een boom aan schoot. Kai draaide zich geschrokken om en rende snel richting de stad. ‘Waarom deed je dat?’ vroeg Anna boos. ‘Ik had hem bijna!’ ‘Je wilde hem vermoorden!’ zei Coby. ‘En ik tolereer dat niet! We moeten alleen het boek terug zien te krijgen, en dat kan ook zonder moorden.’ ‘Zucht...’ zei Anna. ‘Oké, we gaan hem niet vermoorden.’ ‘Bedankt.’ zei Coby. ‘En laten we nu achter hem aan gaan, want dat boek is het belangrijkste dat we nu hebben!’ Ze renden achter Kai aan.

Even later kwamen Coby en Anna aan in de stad. ‘Hij moet hier ergens zijn!’ zei Anna. ‘Je weet toch dat we nu in een stad zijn?’ zei Coby. ‘Hij kan zich overal verbergen!’ Plotseling zagen ze hem rennen aan de overkant van de straat. ‘Daar is hij!’ zei Anna kwaad. Zonder uit te kijken rende ze de straat over. Daardoor zag ze niet dat er een vrachtwagen haar kant op kwam rijden. De chauffeur kon het voertuig nog net op tijd stoppen. Boos stapte hij uit om Anna te wijzen op haar roekeloze gedrag. ‘Kop dicht!’ riep Anna kwaad. ‘Ik moet achter die dief aan!’ ‘Je had dood kunnen zijn!’ zei de man. ‘Gelukkig kon ik nog net op tijd remmen!’ Er was ook een agente bij gekomen. ‘Wat is hier aan de hand?’ vroeg ze. ‘Dit meisje is zomaar overgestoken zonder uit te kijken!’ zei de man. ‘Ik heb haar bijna aangereden!’ ‘Wat maakt het uit!’ zei Anna. ‘Ik leef nog, dus flikker op!’ ‘Niet zo onbeschoft!’ zei de agente. ‘Deze man heeft net je leven gered!’ Anna zag dat Kai de hoek om rende. ‘Hij ontsnapt!’ riep Coby. Anna duwde de agente omver en zij en Coby renden weer achter Kai aan.

De achtervolging ging door de hele stad heen. Uiteindelijk rende Kai een steegje in, niet wetend dat het doodlopend was. ‘Dit kun je niet menen!’ zei hij in paniek. Coby en Anna stonden achter hem. ‘Nu hebben we je!’ zei Anna. ‘Geef het boek terug!’ zei Coby. ‘Oké!’ zei Kai. ‘Hier heb je je boek terug!’ Hij gooide het boek naar Coby toe, die het ving. ‘Voordat jullie kwaad worden, laat me uitleggen waarom ik het boek heb gestolen!’ Anna gaf hem geen kans om verder te praten. Ze pakte haar boog en richtte die op Kai. ‘Dit is wat je ervan krijgt als je ons verraad!’ zei ze kwaad. Ze was klaar om te schieten, toen Coby zei: ‘Anna, we zouden hem niet vermoorden!’ ‘Maar hij stal het boek!’ zei Anna. ‘Hoe kun je het nog voor hem opnemen?’ ‘Laat hem gewoon gaan oké?’ zei Coby. ‘Zucht…’ zei Anna. Ze liet haar boog zakken. ‘Wegwezen.’ zei ze. ‘De volgende keer kom je er niet zo gemakkelijk van af.’ Kai stond op en rende zo hard als hij kon weg. ‘Zo, dat is ook weer voorbij.’ zei Coby. ‘Laten we terug naar huis gaan, en kijken wat dit boek ons kan vertellen.’ Vermoeid gingen de vriendinnen weer naar Anna’s huis. Daar stond een verrassing op hun te wachten…

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen