Foto bij Hoofdstuk 2

Scotland Yard

'Ik veronderstel dat u al gehoord heeft van de Charles Darwins evolutie theorie.' Zei de Doctor. 'U weet wel die waarin hij zegt dat we afstammen van apen.' zei de commissaris. 'Gemeenschappelijk voorouders met apen,' verbeterde de Doctor hem lichtjes geërgerd. 'Alsof het mij wat uit maakt.'
      'Het maakt anders een heel groot verschil.'
'Maar natuurlijk weet ik er van meneer.' zei Finley om de discussie te laten stoppen. 'Perfect! Wel meneer Bennett ik zou nog één stap verder willen gaan met mijn onderzoek.'
      'Wat bedoeld u precies?' vroeg Finley. 'Ik denk dat de connectie van mens en dier niet enkel in onze geschiedenis zit maar ook vandaag nog aanwezig is. Zelfs in dit hoogtepunt van onze evolutie. Ik zal verder verduidelijken: Wij denken dat we allemaal gesofisticeerde wezens zijn. Of we het nu hebben over een armoedzaaier die in de fabriek werkt of Queen Viktoria zelf, we zullen het er allemaal over eens zijn dat wij mensen een rang hoger staan dan dieren. Wij volgen niet zomaar ons instinct zonder er bij na te denken. We doen niet aan zinloos geweld. U mag van mij bij eender wie in deze straat gaan aankloppen en ik verzeker u ze zullen u vertellen dat ze nog nooit iemand vermoord hebben en ze zouden het nooit in hun hoofd halen zo iets te doen. Leugens lijkt mij. Ik den dat elk mens in staat is iemand te vermoorden of op zijn minst te pijnigen. Laat me nu ter zake komen. Meneer Bennett zou u ooit iemand iets aan doen of zou u ooit iemand vermoorden?' Finley keek de Doctor geschrokken aan. 'N.. nee meneer natuurlijk niet. Ik ben een goede burger.' antwoordde hij. De commissaris grinnikte. 'Wat is er zo grappig?' wilde Finley weten. 'Weet u nu waarom u hier bent?' vroeg de commissaris.
      'Oh nee, u wit toch niet zeggen dat...' Finley wist plots niet meer wat te denken. 'Meneer Bennett ik laat u niet langer gissen. De Doctor zou u als zijn proefpersoon willen.' Finley keek naar de Doctor die instemmend knikte. 'Voor ik een antwoord geef zou ik nog enkele dingen willen weten.' zei Finley vervolgens. 'Stel uw vragen maar.'
      'Wat heeft de politie te maken met dit onderzoek?' vroeg hij. 'Oh dat is simpel het plan, dat ik u natuurlijk niet kan vertellen omdat u nog niet heeft toegestemd, is namelijk gevaarlijk en illegaal. Daarom heeft de Doctor mij opgezocht en om mijn goedkeuring gevraagd. Ik heb natuurlijk toegestemd en u weet de rest wel.' legde de commissaris uit. 'Oh daarom werd ik door een agent opgehaald. En wat bedoelt u met illegaal?'
      'U begrijpt waarschijnlijk wel dat wij u verder niets over het onderzoek kunnen vertellen voor u hebt gezegd of u mee doet of niet.' Finley knikte. De onzekerheid die hij al die tijd had gevoeld sinds hij zijn huis verlaten had nam plaats voor nieuwsgierigheid. 'Ik doe mee!'

Reageer (1)

  • Founder

    Jaaa, hij doet mee! En het is heel cool dat Charles Darwin zijn evolutietheorie meespeelt in je verhaal!
    Snel verder!

    8 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen