Foto bij 'T Was The Night Before Christmas 2.3 (Alicia)

Diep weggedoken in mijn jas loop ik over straat. Ik ben op weg naar mijn moeder. Nou ja, naar haar graf dan. De wind waait om mijn oren en ik duik nog iets verder weg in mijn jas. Niet veel later sta ik voor het graf van mijn moeder. ‘Hoi mam.’ Zeg ik. Ik kijk naar beneden. De grond is aardig schoon. Ik veeg wat kleine blaadjes weg en ga dan ondanks de kou op de grond zitten. Net als toen ik op het bed zat en van alles met mama besprak. ‘Ik mis je mam. Ik wou dat je hier was. Louis is er niet met kerst. Nu ben ik helemaal alleen. Ik heb niet eens een kerstboom neergezet of mijn huis versierd. Ik ben daar nu eenmaal niet goed in. Ik laat altijd de ballen vallen.’ Ik glimlach eens waterig. ‘Jij versierde de boom altijd en dat werd altijd een hele mooie boom. Vorig jaar deed Louis het voor me, maar nu is zelfs hij er niet. Hij heeft een show van One Direction op 24 december. Helemaal in Sydney, dus hij is nooit op tijd thuis. Op zijn verjaardag en kerst nog wel. Snap jij het? Ik niet, maar dat doet er niet toe. Hij zal er niet zijn. Ik denk dat ik maar gewoon lekkere dingen in de supermarkt koop. Meer niet. Louis heeft me vorig jaar verteld dat hij er dit jaar weer voor me zou zijn, dat hij me zou helpen koken en me zou helpen met de kerstboom en de andere versieringen. Het zou gezellig zijn, mam.’ Ik kan er nog steeds niet bij dat er niemand bij mij gaat zijn met kerst. Louis zal vast wel Skypen, maar dat is niet hetzelfde natuurlijk. Ik wil hem gewoon een knuffel kunnen geven en tegen hem aan kerstfilms kijken. Hij mag dan wel niet mijn vriendje zijn, maar als mijn beste vriend kan dat ook prima, toch? Jij zou het ook gezellig vinden met hem mama. Hij heeft nog nooit kerst bij ons gevierd, maar ik weet zeker dat je het leuk zou vinden.’ Tranen stromen inmiddels over mijn wangen en ik merk dat ik helemaal verkleumd ben van het op de grond zitten. ‘Ik moet weer gaan. Ik hou van je mama.’ Ik sta op en kijk nog een keer naar de steen. Geliefde moeder. Dat was ze zeker. Dan draai ik me om en loop weer naar huis.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen