Essena o'Neil en waarom ik haar achterbaks vind
We konden er niet omheen de afgelopen dagen. Iedere zichzelf nieuwssite noemende Facebook pagina had hetzelfde nieuwtje over Essena Oneill. Of ze nou fotomodel, Instagram model of Instagram ster is, feit blijft dat ze zichzelf waarschijnlijk zo is gaan zien en of ze daar nou gelukkig van werd of niet - haar mening over hoe nep social media is en hoe het ervoor zorgt dat mensen zich leuker voordoen dan ze zijn, en jonge vrouwen in het bijzonder, vind ik nogal misselijkmakend.
Oké, ik geef toe, toen ik las wat haar bedoeling was vond ik het goed van d'r. Schijnbaar voelde zij zich niet fijn bij het leven dat ze leidde, dan is het fijn dat ze daar eindelijk van durft af te stappen. Maar toen ik naar haar Instagram account ging om de nieuwe bijschriften bij haar 100 (van de 2100) overgebleven foto's te lezen kon ik eigenlijk niks anders denken dan dat ik haar ongelooflijk schijnlheilig vind. Dat ze bij al haar selfies waarin ze in niets meer dan een bikini staat heeft geschreven dat ze naïef was en dat dit geen goed voorbeeld is voor jonge meisjes, en dat ze hier pas 15 was; oké. Daar ben ik het mee eens, en ik ben blij dat ze het zelf inziet. Maar dat ze vervolgens bij een geplaatste foto van haar starbucks beker schrijft dat ze zoiets nooit meer zou doen omdat er koeien en whatever voor hebben geleden? Kom op, suck it up meid.
Ze heeft er zelf voor gekozen om die leuke jurkjes te promoten en 150 foto's te maken voordat ze tevreden was met het resultaat. Ik snap dat de drang groot is als je per geplaatste foto zo'n leuk bedrag op je rekening gestort krijgt, maar is ze daar niet altijd zelf bij geweest? En nu blamet ze het op society en schetst ze een beeld wat voor haar misschien waar is, maar waar zoveel mensen het niet mee eens zijn. Er zijn zoveel mensen die wél zichzelf zijn op Social Media en dit toch kunnen combineren met een leuke carrière waar ze voor de volle 100% achter staan.
Waarschijnlijk denken veel van jullie hier heel anders over en is het allemaal maar heel goed en knap van haar, en de halve wereld is trots op haar. Maar wat mij betreft is het allemaal een beetje achterbaks. Ik hoop vooral dat vanaf nu alles wat ze doet met de goede intentie is en dat ze niet doorslaat. Ze moet nu natuurlijk wel over alles wat ze post gaan nadenken of het wel verantwoord is op welke manier dan ook. Lijkt me lastig, en ook niet helemaal 100% real.
Er zijn nog geen reacties.