Hoe kan het toch dat ik mijzelf altijd voorneem om te gaan sporten, maar dat ik me zo'n 10 minuten voordat ik me moet gaan omkleden bedenk dat ik morgen ook wel kan gaan?

Ik denk niet dat ik de enige ben met dit probleem - sterker nog, ik weet het wel zeker. Het is een veel voorkomend verschijnsel, wij (en met wij bedoel ik vooral vrouwen) verzinnen de meest uiteenlopende smoesjes om een bezoekje aan de sportschool over te slaan. En zo heb ik ze dus ook. Want als ik geen zin heb om te sporten is een simpele 'het regent' al reden genoeg om lekker in mijn bedje te blijven liggen en het sporten uit te stellen naar morgen. Niet dat ik het 'morgen' wel doe, want ik was even vergeten dat ik dan moet werken, of heel veel huiswerk heb, of dat mijn favoriete film/serie/soap op tv komt.. oké, laat ik eerlijk zijn, meestal is het een uitzending gemist op m'n laptop. Shame on me.

De motivatie en discipline om me daadwerkelijk om te kleden en op de fiets te stappen (dit is vaak het grootste probleem) zijn altijd ver te zoeken. De keren dat het me wel lukt, en het moment dat ik daadwerkelijk op de loopband sta of de groepsles aan het volgen ben, die voelen super goed. Vooral achteraf, en hoe meer spierpijn hoe beter; dan heb ik het gevoel dat ik daadwerkelijk iets heb gedaan.
Wat voor mij altijd het beste helpt is afspreken met iemand om samen te gaan. En zoek dan vooral iemand die niet net zoals jij ook liever niet dan wel gaat sporten, want je hebt motivatie nodig! En als dit nog niet genoeg is, vertel dan gewoon aan iedereen die het maar horen wil dat je die avond gaat sporten. Jezelf teleurstellen is namelijk nog tot daar aan toe, maar dat je ook al je vriendinnen moet vertellen dat je uiteindelijk niet bent gegaan is een stuk minder leuk.

Daarnaast, wat is er nou een grotere motivatie dan 'sporten maakt me gezond'? Want fysieke beweging, zoals het ook wel wordt genoemd, zorgt er niet alleen voor dat je lekker op je streefgewicht komt of blijft, het laat je ook fijner voelen over jezelf! Want zeg nou zelf, als je een avondje op de bank hebt gelegen in plaats van naar de sportschool te gaan, dan baal je daarvan en neem je je voor dat de volgende keer niet meer te doen. En die 10 sit-ups die je dan 's avonds in bed doet balanceren de boel helaas vrijwel niet. En vooral niet als je thuis blijft en koekjes gaat eten. Dat je het maar even weet. Said me to me.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen