Hoofdstuk 5
Ik haal het briefje weer uit de prullenbak. Het is een heel net handschrift. Van wie zou dit zijn. “We zijn thuis!” Ik me best rot van binnen mn buurman bij biologie haat me als de pest en niemand praat tegen ze. Maar daar kan ik niks aan doen. Ik pak een glas wat nog op mn tafel staat. Ik schrik en laat het glas uit een reflex vallen als ik mn moeder hoor gillen. Ik storm de trap af en ik zie mn moeder op de grond zitten. “Mam? Wat doe jij nou?” Ze wijst naar Joshua. Ik kijk er even naar maar ik zie niks bijzonders. “Mam wat bedoel je nou?” Ze kijkt me verward aan. “Ik.. Ik... Zag iets.” Ze knipperd nog een keer met der ogen en staat dan langzaam op. “Ja hoor mam Heel leuk grapje. Is dit omdat je denkt dat ik gek ben?” Mn moeder schud langzaam der hoofd. “Sinds we hier wonen gebeuren er alleen nog maar rare dingen in dit huis en ook alleen maar in ons gezin.” Ik loop boos naar boven en ik smijt mn deur dicht. Ik pak een notie blok en ik begin te schrijven. Als die persoon van vanochtend nog vaker komt leest hij of zij mn briefje wel.
het klinkt misschien raar dat ik je schrijf maar ik heb een paar vragen aan je.
Je hoeft niet op alles antwoord te geven,
maar waarom heb je mn madailon meegenomen? Het betekend veel voor me.
Ik hoop dat je een nieuw briefje neerlegd.
Ik vouw het briefje op en ik leg het op mn nachtkastje. Ik loop naar beneden waar het heerlijk ruikt naar het buitenlands eten van mn moeder. “Ruikt lekker mam.” Ik lach naar der. En ze lacht terug. Ze lacht zoals ze altijd doet. Met een kleine twinkel in der ogen. “Luna wil je even de tafel doen? En alvast een cd op zetten? Doe maar iemand.” Ik dek de tafel. En ik kijk in het rek van cd's voor bij het avond eten. Mn moeder is helemaal gek van piano spel. Dus we horen het elke avond een uur lang. Maar inmiddels heeft iedereen al zn eigen lievelings cd. En de cd's helpen echt, we worden rustig van de muziek die op dat moment door de kamer galmt. “Luna je vader zit boven in het kantoortje kan je hem halen? En als je wilt ook even je broertje halen. Dan kunnen we zo eten.” Ik leg de cd op tafel en ik loop naar boven. “Joshua eten” Zeg ik als ik op de deur heb geklopt. Ik loop naar het kantoortje van mn vader. Ik hoor hem lachen. Zachtjes klop ik op de deur. “Kom maar binnen. Ik moet ophangen Millie. Je kan de rest toch wel alleen afhandelen hé?” Ik kijk mn vader beschamend aan. Altijd als hij het over Millie heeft voelen mn moeder en ik ons zwaar rot. Hij is altijd zo blij met Millie. Millie is de beste, Millie doet alles goed. Millie is volgens mn moeder en mij zn nieuwe liefde. De liefde gaat ook steeds verder op tussen mn ouders. Joshua komt wel eens op mn kamer als ze ruzie hebben. Dan proberen we aan leuken dingen te denken. Als ik in de keuken kom heeft mn moeder DeBussy al opgezet. “Luna? Waar denk je aan liefje?” Ze kijkt me bezorgd aan. Ze is altijd zo snel bezorgd om iedereen. “Niks mam. Ik geniet gewoon even van de muziek. En het eten ruikt erg lekker.” We gaan allemaal zitten terwijl mn moeder de mooie opgemaakte borden met eten voor onze neus zet. We genieten met zn alle in stilte van het heerlijke eten wat mn moeder heeft klaar gemaakt met de muziek op de achtergrond.
Na het eten ruimen Joshua en ik af. “Morgen mag jij drogen.” Ik droog en zet alles in de kasten. “Waarom was je niet op school? Ik ben niet achterlijk.” Hij kijkt even. “Het gaat je niks aan. En belde pap weer met Millie?” Ik knik. De teleurstelling is te horen in mn stem. “Hij is altijd zo blij als hij haar heeft gebeld. Wedde dat hij ons niet meer wilt hebben als familie of gezin.”
Na de vaatwas te hebben gedaan kijken we nog een film Saved. En daarna gaan we naar bed. “Mam kan ik je even spreken?” Mn moeder knikt en ze loopt met me mee naar boven. In mn badkamer kleed ik me om waar mn moeder bij is. “Pap heeft weer met Millie gebeld.” Mn moeder kijkt teleurgesteld naar beneden. “Luna we doen alsof we van niks weten ik kom er echt wel achter als hij wat flikt ik was er ook achter gekomen dat hij een relatie had met Millie. Onze relatie heeft al een hoop meegamaakt. Maar zn huppelkut zoals jij het noemt kan het ook niet breken.” Ik kijk in mn moeder der vasberaden ogen. Ze meent het echt. En ik weet ook hoe graag ze eigenlijk weg wil bij hem maar zonder mn vader kunnen we bijna niks kopen. Dan zouden we in de auto moeten wonen. Mn moeder verdient te weinig om 3 man in leven te houden. Mn vader verdient genoeg om 10 man in leven te houden. Daarom blijft ze bij hem. Omdat ze niet wil dat mij of mn broertje wat overkomt. Het is een lief hebbende moeder.
Ik loop naar mn kamer terwijl mam weer naar beneden loopt. Ik kijk naar mn nachtkast en ik vouw het briefje open. Het is nog steeds mijn briefje. Ik spring mn bed in en ik ga slapen. Ik ben best moe terwijl ik niet snap hoe dat kan maar ja dat probleem heb ik vaker. Ik lig de hele tijd te draaien in mn bed. Ik loop naar mn kledingkast en ik pak uit mn sokkenla een paar slaappillen zodat ik in ieder geval tot morgen ochtend 7 uur kan slapen.
Reageer (4)
Luna betekent Maan in het Russich niet nieuw wil je weten hoe ik dat weet nou ik zal je zeggen ik ben half Russich!
1 decennium geledenEn in het iteliaans maan(H)
1 decennium geledenik moet nu eten maar ik ga snel verder lezen ^^
1 decennium geledenDat briefje is wel een goed idee, maar als ik haar was zou ik het dan niet in m'n la stoppen, maar gewoon op m'n bureau.
1 decennium geledenIk vind het erg rot dat die familie zo moet leven met die vader, die zit te kwijlen bij die Millie, maar erg lief van haar moeder dat ze dat volhoudt voor hen.
Ben benieuwd wat haar moeder zag en of het gedaante (zo noem ik het maar) nog reageerd op het briefje ^^
Snel verder!!