Langzaam open ik mijn ogen. Hoe laat is het? Ik ruik iets...Volgens mij is het een paard. Ik kijk op. Ja, het is een paard. Nieuwsgierig kijkt het dier me aan. Ik glimlach naar hem, en leg mijn hoofd weer op de borst van Vaerel. Hij is nog in een diepe slaap. Ik hoor mensen. Misschien is het toch beter om op te staan. Ik duw even aan Vaerel. Hij kreunt, en draait zich om. 'Nee, Ancano. Laat me met rust. Gewoon omdat je ouder bent, betekent nog niet dat je kunt bepalen wat ik doe!' Ik grinnik even. 'Ik ben niet Ancano, maar het lijkt me toch beter dat we opstaan.' Hij draait zich weer om, en kijkt me aan. 'Huh? Oh sorry. Ik was nog niet helemaal wakker. Ik dacht dat je mijn broer was. Hij vond het altijd leuk om me te treiteren.' Ik grinnik. 'Is dat niet waar kleine broertjes voor zijn? Ik herken het namelijk wel.' Hij zucht. 'Tsja, als je het zo bekijkt.'
We zitten buiten, in de zon. In de verte zie ik Delphine al aan komen lopen. Vaerel zwijgt als het graf, net als ik. We weten beide niet wat we moeten zeggen. Het verbaasd me dat het net zo makkelijk ging, maar nu voel ik me zo ongemakkelijk. Ik heb het gehad met mannen. Ik moet me focussen op Alduin. Dat is nu het belangrijkste. 'Goedemorgen,' zegt Delphine. Ik knik alleen maar. 'Ik heb het ding. Hij leeft nog.' Ik geef haar het dossier. Ze stopt het in haar mantel. 'Dat is geweldig nieuws.' 'Ja, inderdaad,' antwoord ik. 'Hij houdt zich schuil in Riften, in het riool. Waar weet ik niet.' Delphine knikt. 'Maar het dievengilde weet het waarschijnlijk wel. Heel erg bedankt. Ik zal voor Esbern zorgen. Het lijkt me het beste dat je even wat gaat bijslapen. Ik heb gehoord dat Malborn naar Windhelm is getrokken, dus dat is ook geregeld. Als ik Esbern heb, zal ik naar de Sky Haven tempel gaan. Ik zal je wel laten weten wanneer dat je je moet melden.' 'Wat is in die tempel?' vraag ik haar. Ze kijkt even naar Vaerel. 'Iets dat van waarde zal zijn voor onze strijd. Ik kan je nu niet teveel vertellen.' Ik zucht. Wat een onzin, zeg. Vaerel heeft me zoveel geholpen. 'Dan hoor ik het dan wel.' Delphine knikt. 'Ik zou niet teruggaan naar de Greybeards. Het is beter dat ze niet weten dat we samenwerken. Ze hebben het niet zo op de Blades. Ik laat je zo snel mogelijk wat horen.' Ze draait zich om, en loopt terug naar haar paard. 'Ze heeft het wel niet zo op me,' zegt Vaerel grinnikend. Ik zucht. 'Nee, en ook niet op de Greybeards. Ze houdt wat achter. Gelukkig heb ik ook wat achter gehouden.' Ik haal een paar bladzijdes tevoorschijn. Vaerel kijkt me aan. 'Komt dat uit het dossier?' Ik knik. 'Ja, dit is wat informatie over Delphine. Ik vond dat het wel handig zou zijn.' Vaerel staat op. 'Denk je dat ze je gaat verraden?' Ik schud mijn hoofd. 'Nee, daar heeft ze geen reden toe. Ze is een Blade. Dat betekent dat ze is opgeleid om mij te dienen. En het betekent dat ze vele vijanden heeft. Niet alleen de Thalmor. Er is een reden waarom ze geen tempels betreedt. Drakenpriesters.' Nietbegrijpend kijkt Vaerel me aan. 'Drakenpriesters?' herhaalt hij. Ik knik. 'Ja. Priesters die werkten voor de draken. Je zou kunnen zeggen dat ze de vertegenwoordigers van draken waren. Met de ondergang van de draken, verdwenen ook heel veel drakenpriesters. Er zijn er echter een paar, die het hebben overleefd. Krosis, Volsung, Hevnoraak, Morokei, Vokun, Nahkriin, en Otar. De gemaskerde drakenpriesters. Ze zijn heel erg machtig. Ik vermoed dat ze, door de terugkeer van Alduin, weer zijn gewekt.' Vaerel knikt. 'Ze wil het niet riskeren om een van hen tegen te komen.' Ik knik. 'Ja, dat klopt. De Thalmor zijn niks, vergeleken met de klopjachten van de drakenpriesters.' Ik sta ook op. 'Wat wil je nu gaan doen?' vraagt Vaerel. Ik haal mijn schouders op. 'Ik weet het niet. Ik weet niet eens waar Sky Haven tempel ligt.' 'Grote kans dat ze ook niet wil dat ik het weet,' antwoordt Vaerel. 'Het spijt me van haar gedrag. Ik snap niet waarom ze daar niet langs kan kijken.' Vaerel haalt zijn schouders op. 'Ik ben wel wat racisme gewend. Dit valt nog wel mee.' Ik sla mijn armen over elkaar. 'Vind je? Ik vind het kinderachtig. Er is echt iets mis met dit land.' Vaerel haalt weer zijn schouders op. 'Luister, er is iets mis met ieder land. Of het nou Skyrim is, of Cyrodiil. Altmer zijn nou eenmaal niet erg gewild.' 'Arwen!' Ik draai me om. Ik ken die stem. In de verte zie ik een man aan komen rennen. Wacht eens even...

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen