Vrijdag 23 januari 2015 - 15u00

Gedurende een volledige week hebben Felix en ik amper een woord gewisseld. Hij was wel degene die een gesprek probeerde te starten, alleen had ik er geen behoefte aan. Ja, noem me maar koppig. Al heb ik er wel spijt van dat ik al de hele week bot tegen hem doe. Dat is toch ook wel al een begin? Terwijl ik de week even in mijn hoofd opnieuw laat afspelen, loop ik richting de lobby op de vierde etage. Meestal worden we in de lobby geropen als er iets algemeen moet gezegd worden, in dit geval de meerdaagse studiereis. Iedereen van mijn vriendenkring is aanwezig in de lobby. Maylin roept m'n naamt en wijst naar de lege stoel naast d'r. Met een glimlach wandel ik naar d'r toe en ga zitten. "Is het niet spannend?" vraagt ze met een glimlach. Ik knik en kijk de zaal rond. Twee rijen voor ons zitten: Ellis, Fran, Grégor, Annelieke en Felix. Enkele ogenblikken later gaat de leerkracht van het vak biologie van start met de uitleg. "Goed, goeiemorgen allemaal. Zoals jullie weten worden er enkele afspraken rond de meerdaagse studiereis gemaakt en wordt ook een kort verloop van de dagen opgesomt. We vertrekken maandag stipt 7 uur met de bus richting Zweden. Ik verwacht iedereen op de speelplaats ten laatste kwart voor zeven. In het boekje die meneer Desmet zal ronddelen vinden jullie een programma overzicht plus een lijstje met de spullen die nodig zijn." Ondertussen deelt meneer Desmet de boekjes uit per rij. Als iedereen een boekje geeft gaat de leerkracht verder met het overlopen van het boekje. Na een goed uur zijn we klaar en kunnen we de lobby verlaten. "Oh Zweden." zegt Maylin terwijl we door de gang wandelen. "Is het niet fantastich?" vraagt ze verder. Ik knik en geef een flauwe glimlach. "Misschien kan je bij mij en Harper op de kamer slapen?" vraagt ze met een brede glimlach. Ik draai m'n hoofd en geef haar ook een brede glimlach. "JA!" zeg ik zelfverzekerd. "Dat zou zo leuk zijn! Dan kunnen Ellis, Fran en die domme Annelieke samen op een kamer." zeg ik met een grinnik. Maylin lacht en geeft me een knuffel. "Ze is wel dom ja." zegt ze als ze me loslaat.

Maandag 26 januari 2015 - 06u25

Ik stap uit de wagen en loop naar de kofferbak waar ik m'n koffers uithaal. Mijn moeder stapt ook uit en kijkt toe hoe ik alles uit de kofferbak haal. Ik heb één grote reiskoffer en één rugzakje bij en dat voor een weekje. Valt behoorlijk mee toch? Ik omhels m'n moeder en loop daarna met m'n koffer en rugzak richting de binnenplaats van de school. Op een bankje verderop zie ik Felix zitten. Ik besluit om mijn goed hart te tonen en stap naar hem toe. "Hey." zeg ik droog. "Léo." zegt hij met een glimlach. Ik ga naast hem op de bank zitten en staar naar de lege binnenplaats. "Naast wie zit je op de bus?" vraagt hij plots uit het niets. "Oh. Geen idee. Maylin zal naast Harper zitten aangezien James naast Lars zal zitten." leg ik uit. "Zit naast mij?" vraagt hij. Ik kijk hem aan en frons m'n wenkbrauw. "Ik dacht dat je naast Annelieke ging zitten." zeg ik scherp. Zijn ogen worden groot. "Wat? Neen, tuurlijk niet?" zegt hij vlug. Ik zucht even en focus me daarna terug op de toiletten aan de overkant. "Ik heb het haar trouwens niet gevraagd hoor. Jij bent de eerste en de enige aan wie ik het vraag." zegt hij voorzichtig. Ik kijk hem vanuit m'n ooghoeken aan en zie dat hij aan zijn vingers zitten te prutsen, wat hij altijd doet als hij zich ongemakkelijk voelt. "Oke dan." zeg ik. Zijn handen gaan uit elkaar en leunen elk op één knie. "Oke." zegt hij terwijl hij knikt. Ondertussen komen Ellis en Grégor de school binnen gelopen. "Jah, die zullen ook wel naast elkaar zitten." fluistert Felix. Ik grinnik en knik. "Wist je dat hij aan haar gevraagd heeft om een kamer te delen?" fluistert hij vluchtig. Mijn mond valt open en ik kijk Felix aan. Ik schud met mijn hoofd met een verbaasd gezicht. "Serieus?" piep ik. Hij knikt en grinnikt. "Ooooooh, is het weer bijgelegd?" zegt Ellis. Ik zucht even en zeg dan: "Ellis, voor de zoveelste keer. Moei je niet met mijn zaken." - "Onze zaken." verbetert Felix. Ik grinnik. "Owowow. T'is al goed." zegt Ellis waarna ze naast me op de bank komt zitten. Wanneer Fran en - tot mijn grote ergernis - Annelieke ook aankomen zijn we 'voltallig'. Er is een heel gesprek op gang over waar we naar toe zullen gaan 's avonds en wat we gaan doen op de vrije momenten. Ik luister maar half aangezien ik Maylin en Harper zoek. Wanneer ik ze een beetje verderop zie staan, sta ik op en loop naar hen toe. We begroeten elkaar met een groepsknuffel en al vlugt heeft Harper al weer een grapje klaar die ons alle drie doet lachen. "Is alles in orde voor de kamerverdeling?" vraag ik terwijl ik de twee aankijk. Maylin stopt haar duim op. "Er is zelf plaats voor Thorin Oakenshield, Kili AND FILI." zegt ze. Ik klap in m'n handen en moet daarna lachen. We worden uit ons gezellig gesprekje gehaald door mevrouw Van Damme die op haar fluitje fluit. "Kunnen jullie per klas gaan staan?" roept ze voor de hele binnenplaats. Ik zwaai even naar Maylin en Harper en loop daarna naar m'n koffers. Vanzelf komen de anderen van de klas bij ons staan. We worden vlug nageteld en worden daarna per klas naar de bus begeleidt. De buschauffeur laadt de koffers in waardoor we meteen de beste plaatsjes kunnen veroveren. Ik stap in en ga voor Ellis en Gréogor zitten. Op de twee stoelen naast ons komen Fran en Annelieke zitten. Niet veel later komt ook Felix die - zoals beloofd - naast mij komt zitten. "Fran, wil je wisselen? Ik zit niet graag aan het raam." hoor ik Annelieke zeggen. "Meen je het?" mompel ik. Felix stoot me aan en glimlacht. "Laat ze." zegt hij. "We hadden ze beter in die kofferbak geduwd." zeg ik scherp waarna hij begint te lachen. "Jij bent echt gek." zegt hij tussen het lachen door. "Goed dat je het weet." zeg ik droog. Wanneer iedereen op de bus zit worden we voor de zoveelste keer nageteld. "Misschien maar best dat we ze niet in de kofferbak gedropt hebben." - "Hoezo?" vraag ik. - "Anders zouden we tijd verliezen omdat de leerkracht zou merken dat we iemand tekort hebben." - "Oh. Nou ja, ik zou er wel iets op gevonden hebben." - "Ja, dat ken ik ja." Ik glimlach en geef hem een duw met m'n schouder. Uiteindelijk vertrekken we richting Zweden.

Gedurende de volledige rit zit Annelieke te schetteren en dom te giechelen waardoor m'n hoofd verschrikkelijk veel pijn doet. Ik kijk even naar Felix die met haar een praatje maakt en besluit op m'n laptop uit m'n rugzak te halen zodat ik naar een film kan kijken. "Wat ga je doen?" vraagt Felix. Ik schrik even aangezien ik niet verwacht had dat ik zijn aandacht zou hebben. "Film kijken." zeg ik droog. "Welke?" - "The Hobbit." - "Oh, mag ik meekijken?" - "Ja, dat is dan wel zeven euro." - "Moet het zeven euro zijn?" - "Uhm ja?" zeg ik terwijl ik de film opstart. "En als ik nu dit doe?" vraagt hij waarna hij zeven kusjes op m'n wang drukt. Ik voel dat ik rood begin te worden en dat m'n hartslag sneller wordt. "Ja, dat is ook goed." zeg ik vluchtig. Vanuit m'n ooghoeken zie ik hem grinniken. Ik glimlach even flauw en probeer om daarna naar de film te kijken. "Niet bang zijn hé." zegt hij terwijl de zoveelste Ork aanval te zien is. "Nee, nee." zeg ik. Op het moment dat Azog de opdracht geeft om Thorin te vermoorden, neem ik Felix zijn hand en knijp het zowat fijn. "Ohnee." fluister ik. Hij knijpt terug waardoor ik nog harder terugknijp. Als Thorin uiteindelijk nog leeft, los ik de grip om z'n hand en kan weer rustig ademhalen. Wanneer ik m'n hand wil wegtrekken, verstevigt hij z'n grip als teken dat ik hij mijn hand wil vasthouden. "Ik ben wel nog bang hoor." zegt hij, waarna ik begin te grijnzen.

Reageer (1)

  • LynnBlack

    AAAAAAWWHHH CUTEEE!!! <3 #Sweden #GonnaHaveSoMuchFun

    8 jaar geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen