Maandag 12 januari 2015 - 07u00

Eerste schooldag van het nieuwe jaar. Gelukkig heb ik mijn rijbewijs dus moet ik niet door de sneeuw fietsen. Met deze gedachte stap ik uit bed en loop richting de badkamer. Ik kijk naar mezelf en wrijf even in mijn ogen. Daarna haal ik de elastiek uit mijn haar en maak een nieuwe knot. Ik loop terug naar mijn kamer en neem mijn mobieltje van het nachtkastje. Kwart na zeven, wat wordt het? Lang uitgebreid ontbijt zonder douche of lange douche met een een vlugge hap in de auto? Ik zucht even en besluit om toch maar om een kattenwasje te doen met een lang uitgebreid ontbijt. Nog vijf minuten zit ik na te denken en besluit om toch maar naar beneden te gaan. Wanneer ik beneden ben ruik ik de geur van koffie. "Goeiemorgen!" zegt mijn moeder vrolijk. Ik wuif even flauw - ik praat nooit vooraleer ik een kop koffie gedronken heb - en neem daarna plaats aan tafel. Mijn broer zit aan de overkant van de tafel te spelen op zijn nintendo. Ik neem een bruine boterham uit de mand en smeer er choco op. Mijn moeder komt langs met de koffiekan en vult mijn tas. Daarna neem ik de doos melk en voeg die bij de koffie. Ik neem een slok en neem een hap van mijn boterham. "Wat doe je deze middag?" - "Ik ga wel een slaatje kopen, maar ik wil wel graag zo'n yoghurt meenemen die je meebracht van de winkel gisteren." Mijn moeder knikt en loopt naar de koelkast. "Aardbei, perzik of banaan?" - "Aardbei is goed." - Ze neemt het potje en stopt het in een apart doosje, stel je voor dat het zou opengaan in mijn tas! Ze zet het doosje op het aanrecht met daarnaast mijn dagelijkse fles water. Ik leg mijn ene been onder mijn andere been op de stoel en eet mijn boterham verder op. "Hoe laat ben je thuis vanavond?" vraag ik. "Zeven uur denk ik. Maar oma gaat om Lars naar school, dus als je wil kan je ook bij oma en opa blijven eten." zegt mama. Ik kijk even naar Lars die gewoon blijft doorspelen. "Misschien." zeg ik. "Misschien, misschien. Oma moet het wel op tijd weten zodat ze genoeg eten voorziet." zegt mama nors. "Ja-ha. Ik kom wel gewoon naar huis. Ik heb les tot 17u30. Tegen dat ik thuis ben is het 18u00. Ik eet wel een boterham ofso." - Mama haalt haar schouders op. "Wat jij wil." Ondertussen heb ik nog een boterham genomen en smeer er terug choco op. Plots trilt mijn telefoon.

- Beste vriend - 12 jan. 2015 - 07u30 –
Goeiemorgen! Papa heeft de wagen nodig dus ik kan niet naar school. Zou ik daarom misschien even gebruik mogen maken van jouw behulpzaamheid? Tenzij je liever hebt dat ik door de ijskoude sneeuw fiets, door mijn onhandigheid alweer val en sterf.

Ik lach door Felix zijn berichtje. Altijd moet hij daar zo'n gedoe rond maken, kan hij nou niet gewoon vragen of ik hem kan ophalen. Vlug stuur ik een bericht terug:

- Jij - 12 jan. 2015 - 07u31 –
Goeiemorgen! Ik zal je oppikken stipt 08u05. Zorg dat je klaarstaat, indien niet. RIJ IK DOOR ZONDER JOU! Neen, grapje. Ik kan geen dag op school overleven zonder jou!

Onmiddellijk krijg ik een sms'je terug.

- Beste vriend - 12 jan. 2015 - 07u31 –
Ik wist dat het een goeie keus was om jouw te kiezen als mijn beste vriendin.

- Jij - 12 jan. 2015 - 07u32 –
Alsof je veel te kiezen had. Ik heb mij sinds dag 1 over jou ontfermt. Dus in principe mag jij blij zijn dat ik jouw als beste vriend genomen heb.

- Beste vriend - 12 jan. 2015 - 07u32 -
Oké dan.

- Jij - 12 jan. 2015 - 07u33 -
Ik ga mij klaarmaken, tenzij je liever hebt dat ik je kom ophalen in pyjama.

- Beste vriend - 12 jan. 2015 - 07u34 –
Jij draagt toch geen pyjama? Of bedoel je die dunne zwarte stof?

- Jij - 12 jan. 2015 - 07u34 –
Idioot.

Ik glimlach, leg mijn telefoon neer en eet mijn boterham verder op. Als ik klaar ben drink ik mijn kop koffie leeg. "Ik ga me klaarmaken hé." zeg ik tegen mama. "Is goed." zegt ze met een halve boterham in haar mond. Ik lach even en ga naar mijn kamer. "Oke, wat trek ik aan?" vraag ik luidop aan mezelf. Ik neem een witte skinny jeans uit de kast en neem ook een dikke wollen trui met een bruine boord aan de hals, aan het uiteinde van de mouwen en aan het uiteinde van het shirt, daarna is de trui onderverdeel in drie kleuren: het bovenste stuk is beige, daarna heb je een roze stuk en tot slot een blauw stuk dat door een beige stuk wordt gescheiden van het roze. Op het blauwe stuk zijn bruine motiefjes te vinden. Daarna neem ik ook paar dikke kousen uit de lade. Met mijn kleren op de arm ga ik naar de badkamer. Ik vul de wastafel met warm water en giet er wat zeep in die ruikt naar vanille. Daarna neem ik een washandje uit de rieten mand en begin met het wassen van mijn gezicht en hals. Daarna doe ik mijn zwarte shirt uit en begin mijn armen vochtig te maken. Wanneer ik klaar ben trek ik mijn skinny jeans aan samen met mijn trui. Ik doe de klep van de wc-bril naar beneden en ga neerzitten zodat ik mijn kousen kan aantrekken. Daarna sta ik op en begin met het poetsen van mijn tanden. Vlug loop ik naar mijn kamer om te zien hoe laat het is. 07u50. Chill, denk ik en loop terug naar de badkamer. Na een paar keer goed te schrobben, spuug ik het tandpastamengsel uit en spoel daarna mijn mond. Vlug doe ik mijn elastiek uit en doorborstel mijn haar, daarna maak een hoge paardenstaart. Eindelijk ben ik klaar. Ik gooi mijn handdoek en washandje in de wasmand en ga daarna naar beneden. Op de helft van de trap bedenk ik net dat ik beter mijn tas al meeneem. Ik loop terug naar boven en neem mijn tas die op de bureaustoel staat. Opnieuw ga ik naar beneden. Onderaan de trap staat de schoenenkast. Ik open de kast en neem mijn bruine uggs. Mijn broertje komt uit de keuken nog steeds aan het spelen op zijn nintendo. Ik draai even met mijn ogen en doe mijn schoenen aan. Plots hoor ik een knal, ik draai mijn hoofd en zie mijn broertje op de grond liggen met zijn nintendo op zijn hoofd. "Wat doe jij nu?" vraag ik terwijl ik naar hem toe loop. "Ik liep tegen de trap." zegt hij doodserieus. Ik neem zijn hand en trek hem recht. "Dat komt ervan als je enkel maar naar je nintendo kijkt." zeg ik belerend. Hij neemt zijn nintendo, klapt hem dicht en loopt naar boven. Ik kijk hem na en loop daarna naar de keuken. Vlug ik neem ik de yoghurt en het flesje water en stop het in mijn tas. "Mam, ik ga. Zie je vanavond." zeg ik terwijl ik mijn mobiel in mijn broekzak stop. Vlug check ik of ik mijn sleutels en portomonee meeheb. Als ik gerust gesteld ben loop ik naar de gang en neem mijn jas. Daarna ga ik naar buiten en kruip in de wagen. Na tien minuten sta ik bij Felix op de oprit. Ik wacht en pruts ondertussen even aan de radio. De deur aan de passagierskant gaat open, ik kijk op en staar in twee bruine ogen. "Goeiemorgen." zegt hij met een glimlach. "Goeiemorgen." zeg ik met een glimlach terug. Ik draai aan de sleutel en vertrek naar school.

Maandag 12 januari 2015 - 12u15

Wat een voormiddag! We begonnen met wiskunde. WISKUNDE?! Daarna hadden we Frans en na de pauze nog twee uren LO voor de middag. Ik schuif aan in de rij en bestel een slaatje. Wanneer ik mijn slaatje heb, zoek ik mijn vrienden in de eetzaal. Zoals gewoonlijk zitten ze aan dezelfde tafel, dus ver moet ik niet zoeken. Ik hoor Ellisa luidop praten. Ze zitten achteraan de eetzaal maar je hoort ze tot vooraan. "Ellisa, jij moet echt leren stiller praten." zeg ik terwijl ik naast Felix ga zitten. "Jij praat voor heel de kantine." voeg ik eraan toe. Felix grinnikt. "Wat vind jij van het nieuwe meisje?" vraagt Grégor. Ik haal mijn schouders op. "Ik vind het vreemd dat ze in haar laatste jaar, in het midden van het schooljaar nog veranderd van school?" - "Haar vader heeft een werkaanbieding gekregen hier in de stad en daarom is ze verandert, dat zei ze toch?" - "Ja, maar toch vind ik het raar." Ik begin aan mijn slaatje. "Ik moest met haar samenwerken in Frans, ze is best wel slim." zegt Felix. Ik kijk hem aan. "Oke." zeg ik droog. "Wat?" vraagt hij. "Niets?" zegt ik. Het is even stil aan tafel tot plots Ellisa iets zegt. "Gaan we zaterdag dansen?" - Ik haal mijn schouders op. "Het is nu nog niet druk voor school, dus we moeten nu profiteren!" voegt ze eraan toe. Ik kijk naar Felix en Grégor. "Ik vind wel dat we nog mensen moeten meevragen. Het is leuker om met een groep te zijn dan met vier." zegt Felix. "Wie wil je dan meenemen?" vraag ik. "Fran misschien? Oh en Maylin en James. Dat nieuwe meisje kan ook mee?" zegt hij. "Jij wilt dat nieuwe meisje mee?" vraag ik met grote ogen. "Ja tuurlijk, kunnen we elkaar gelijk leren kennen." voegt hij eraan toe. Ik kijk naar Ellisa en Grégor die meteen knikken. Een zucht verlaat mijn lippen, het is beslist.

Maandag 12 januari 2015 - 19u30

"Mama, ik ga studeren." zeg ik. "Is goed, liefje." antwoordt ze. Ik neem mijn tas die in de gang staat en ga naar mijn kamer. Studeren, domme mama. Semester 2 is net begonnen, dus heb ik weinig te studeren. Ik grinnik even en ga op mijn bed zitten. Ik neem mijn laptop en open facebook. Ik zie de groene bol naast Maylin haar naam staan.

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u40 –
Hi Queen!

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u41 -
Hi Princess! How are yoeee?

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u41 -
Gaatwel, metjou?

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u41 –
Goeeed. Wat is er?

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u42 -
Heeft Ellisa, Grégor of Felix al iets gevraagd aan jou?

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u42 –
Ja Felix stuurde mij een sms in verband met dansen? Ik moet James ook meevragen. Hoezo?

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u43 –
Wel! Felix en die andere twee willen heel graag dat, dat nieuwe meisje ook meegaat dansen. Eerlijk gezegd heb ik echt geen zin om haar mee te nemen.

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u43 –
Hoezo wil je dat niet? Ze lijkt me aardig. :o

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u44 –
Je weet hoe moeilijk ik het heb om nieuwe mensen te leren kennen. Je weet hoe Felix is als er nieuwe meisjes zijn..

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u44 –
Dat weet ik. Maar je kan Felix niet verbieden om vriendelijk te zijn tegen meisjes.

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u44 –
Flirten bedoel je.

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u45 -
Maakt niet uit hé Léonie. Je kan hem dat niet verbieden.

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u45 -
Alsof jij het fijn zou vinden moest James zo doen.

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u45 –
Dat is iets helemaal anders! James is mijn vriendje. Ik kan hem wel degelijk verbieden om te flirten met andere.

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u45-
Ja, oke sorry.

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u46 -
Maakt niet uit..

- Jij - 12 jan. 2015 - 19u46 -
Ik ga maar eens. Filmpje kijken nso. Daag!

- Maylin - 12 jan. 2015 - 19u47 -
Okee! See ya. Hartjes & x'jes! xxx

Ik log mezelf uit, leg mijn laptop onder bed en ga daarna naar beneden. "Gaan we naar een film kijken?" vraag ik. "Ja lijkt me fijn!" hoor ik mama zeggen vanuit de keuken. Ik plof mezelf neer en begin te zappen. "Hé! Al klaar met studeren?" vraagt ze plots. Ik grinnik. "Mama, semester 2 is één dag begonnen. Ik heb nog niets te studeren." - "Waarom zei je dat dan?" - "Macht d'r gewoonte. Ik heb gewoon even gechat en heb mijn boekentas gemaakt." - "Oh, oké dan." - "Mama, gaan we voor een romantische film?" - "Oja leuk! Ik zal een hapjesbord maken!" - "Wacht ik kom helpen!"

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen