Foto bij Chapter 14

Plaatje zijn de Greybeards in High Hrotgar.

We staan voor de poort van High Hrotgar. 'Wat doen we nu?' vraagt Shakari. Ik haal mijn schouders op. 'Ik klop wel even op de deur.' Ik klop een paar keer flink op de poort. Er gebeurt niks. Misschien is hij open? Ik duw tegen de poort aan. Bingo! Ik hoor Shakari haar adem inzuigen. 'Nou, ik denk dat we door mogen,' zeg ik tegen haar. 'Shakari had dit niet verwacht.' Ik knik. 'Ik ook niet, na alles wat ik van ze heb gehoord.' We lopen naar binnen, het gebouw in. Het is hier gelukkig wat warmer, en windstil. Mijn wangen zijn helemaal rood van de wind. 'Hallo? Is daar iemand?' vraag ik. 'Ah, Dragonborn. Je werd al verwacht.' Er komt een man aanlopen. Hij draagt een donkergrijs gewaad, en heeft een kap op. 'En wie is dit?' vraagt hij aan Shakari. Shakari kijkt me even aan. 'Shakari, uit Elsweyr. Shakari is een pelgrim, meneer.' De man knikt. 'Aha. Ik neem aan dat je haar toevallig bent tegengekomen, op weg naar boven?' Ik knik. 'Natuurlijk...' 'Arngeir. Mijn naam is Arngeir. Volg mij, de rest wacht op je.' Ik loop achter hem aan. 'Arwen is Dragonborn?' fluistert Shakari. Ik knik. 'Ja, eigenlijk wel. Ik weet het zelf ook nog niet zolang.' We komen aan in een grote hal. Ik zie nog 3 andere mannen staan. Het zijn allemaal oudere mannen. Arngeir staat stil. 'Wij zijn de Greybeards. Wij bestuderen de Weg van de Stem.' De andere mannen buigen voor me. 'Hoe hebben jullie me gevonden?' vraag ik aan Arngeir. 'We konden je energie voelen, nadat je de eerste keer je Stem gebruikte. Toen we wisten we dat we je gevonden hadden. Het was sowieso een kwestie van tijd. De terugkeer van Alduin gaat altijd gepaard met de terugkeer van de Dragonborn. Aangezien je een Breton bent, ben je waarschijnlijk niet zo bekend met onze cultuur.' Ik knik. 'Ik had nog nooit van Dragonborn gehoord. Of van Alduin.' Arngeir knikt. 'Dat dacht ik al. Daarom zal ik je alles uitleggen.' Hij gaat op de grond zitten, net als de andere mannen. Ik kijk Shakari even aan. Dan gaan we ook op de grond zitten, in kleermakerszit. 'De Dragonborn is een speciaal iemand. Hij of zij heeft het lichaam van een sterveling, in dit geval een Breton, maar is in het bezit van een drakenziel. Dit betekent dat er een grote kracht in je schuilt. De kracht om de Stem te gebruiken.' 'Tegen Alduin,' antwoord ik. Arngeir zucht. 'Dat kan. Maar dat is niet het voornaamste. Het gebruik van de stem is ook een manier van verlichting, om in contact te komen met de godin Kyne. Jullie zullen haar waarschijnlijk kennen als Kynareth.' Ik knik. 'Ja, in Whiterun is er een hele tempel aan haar besteed.' Arngeir knikt. 'Ja. Het is Kyne, of Kynareth, die de mensen de Stem schonk, tijdens de Drakenoorlog. De mensen waren geen partij voor de draken.' 'Dus dankzij haar hebben we kunnen winnen?' vraag ik hem. 'Zo kun je het wel stellen. Alleen kun je Alduin niet verslaan zoals een normale draak. Hij is veel sterker. Zijn terugkeer betekent het einde van deze wereld.' Ik zucht. Dat is geen goed nieuws. 'Shakari moet ook iets vragen. Als deze wereld vergaat, komt er dan een nieuwe wereld?' Ik kijk haar aan. Wat bedoelt ze daarmee. Arngeir lacht. 'Inderdaad. Goed opgemerkt, Shakari. Je zou het kunnen zien als een grote schoonmaakbeurt. Er zal inderdaad een nieuwe wereld komen. Dus in die zin is het dus eigenlijk helemaal niet zo slecht dat Alduin terugkeert.' Dit begrijp ik niet. Alduin is toch juist slecht? 'Dat begrijp ik niet. Als Dragonborn moet ik toch juist Alduin tegenhouden? Moet ik hem dan maar gewoon zijn gang laten gaan?' Arngeir schudt zijn hoofd. 'Nee. Het is niet de bedoeling dat de wereld in een keer vergaat. Iedere keer als Alduin terugkeert, wordt een klein deel van deze wereld vernieuwd. Het is een geleidelijk proces, dat altijd door blijft gaan. De wereld zal zich altijd vernieuwen. En daar komt de Dragonborn in beeld. Als jij hem niet tegenhoudt, zal Alduin teveel verwoesten, en kan de wereld zich niet meer heropbouwen.' Ik zucht. Dit wordt moeilijker dan ik dacht. 'En waarom moet ik eigenlijk naar jullie toekomen?' 'Wij zullen je leren hoe je de Stem kunt gebruiken. Vaak genoeg werd de Stem misbruikt. Je moet weten wat wel en niet kan. Het is geen speelgoed. Het lijkt misschien leuk om mensen van een klif af te blazen. Geloof me, wij hebben het ook gedaan. Maar daar is de Stem niet voor bedoeld! Nogmaals, het is een manier om in balans te komen met je onderbewustzijn. Met je andere ik.' 'Wat bedoelt u?' vraag ik hem. 'Je drakenziel geeft je bepaalde voordelen, maar ook nadelen. Draken zijn geboren om te domineren. Dit is een eigenschap waar ze mee zijn geboren. Omdat je een drakenziel hebt, zul je af en toe ook die neiging hebben. Het is belangrijk dat je dit weet te beheersen. Er zijn eerdere Dragonborns geweest, die dit niet deden, en zich tegen de mensen keerden. Dit willen we voorkomen.' Ik knik. 'Hebben jullie ook een drakenziel.' Arngeir en de anderen grinniken. 'Nee, dat hebben we niet. Het zou ons wel helpen, om sneller de Stem te leren beheersen. Iedereen kan leren om de stem te gebruiken. Dit kost echter heel veel energie, veel tijd. Als Dragonborn heb jij dit probleem niet, omdat je zou kunnen stellen dat je voor een deel al draak bent. Wij zullen je begeleiden en onderwijzen, zodat je weet wat men van je verwacht, en de Stem tot in de puntjes beheerst. Je verblijft vanaf nu hier. Morgen begint je training. Je hebt al een woord opgepikt, namelijk Fus. Fus betekent kracht. Je zult zien dat alle woorden in drakentaal zijn. Morgen zullen we je de woorden Ro en Dah leren. Ro betekent balans, en Dah betekent duw. Maar dit is genoeg voor vandaag. Het is al laat. Het is tijd dat je naar bed gaat. Shakari, voel je vrij om te blijven overnachten. Als je wilt, mag je de trainingen bijwonen. Ik kan je echter niet beloven dat je ook de Stem zult beheersen.' Shakari weet niet wat ze hoort, zo te zien. 'Shakari is erg vereerd, meester Arngeir. Shakari zal de Dragonborn observeren tijdens de trainingen. Shakari zal niemand tot last zijn.' Arngeir grinnikt. 'Dat is dan afgesproken. En nu, naar bed toe!'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen