3. Liefde
Dinsdag negenentwintig november. De dag dat ik Niall ten huwelijk vroeg in Portugal. Ik slikte en stond op. Wat wou ik dat ik deze dag kon wegkwijnen in mijn bed. Ik maakte ontbijt voor Thoma en liep terug naar boven. 'Thoma wakker worden.' Fluisterde ik. Hij opende zijn ogen en glimlachte. 'Ik heb vandaag schoolreisje.' Zei hij blij. Ik plakte een glimlach op mijn gezicht. 'Ja, ik weet het.' Zei ik en kwam naast hem liggen in zijn eenpersoonsbed. 'Papa wat is er?' Vroeg hij toen ik niets meer had gezegd. 'Niets lieverd.' Zei ik en drukte een kus op zijn voorhoofd. 'Ik zie toch dat er iets is.' Mompelde hij. Ik glimlachte. 'Ik mis hem gewoon.' Fluisterde ik. Ik voelde hoe Thoma me knuffelde. 'Het is tijd dat jij een ander vriendje leert kennen.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Ik denk niet dat ik dat kan.' Zei ik. 'Jawel hoor.' Zei Thoma vastberaden. 'Kom, ik wil niet te laat komen.' Zei hij daarna luchtig en kroop over me en pakte zijn kleren. Ik glimlachte en liep ook naar mijn kamer waar ik me omkleedde en samen gingen we daarna ontbijten.
Ik zette hem af aan school en we stapte uit. Ik liep met hem naar de speelplaats waar al veel kinderen opgewonden stonden te springen. Ik glimlachte en gaf hem een kus. 'Veel plezier.' Zei ik en draaide me om en liep terug naar de auto. Ik keek even naar boven en zuchtte. Ik voelde iets zwaars op mijn borst en merkte dat ik tegen iemand gelopen was. 'Oh sorry.' Zei ik en stak mijn hand uit en keek in de groene ogen van Thoma zijn leerkracht. 'Nee het is ook mijn schuld.' Zei hij toen hij mijn hand aanpakte. Ik trok hem recht en merkte dat hij een kop groter was als mij. 'Nee, ik keek niet uit.' Zei ik. Hij glimlachte. 'Ik was aan het rennen en op mijn klok aan het kijken. 'Laat me je trakteren.' Zei ik en keek hem in zijn groene kijkers aan. 'Dat is heel lief, maar ik denk dat mijn klas op schooluitstap wil vertrekken.' Zei hij. Ik draaide me om en zag Thoma en zijn klas opgewonden praten. Ik glimlachte. 'Ja natuurlijk.' Zei ik met een glimlach en deed een stap opzij zodat hij door kon. 'Fijne dag nog.' Zei ik en wandelde naar mijn auto. Op weg naar mijn werk.
s'Avonds kwam ik terug bij de school van Thoma het was half zes en ze waren nu pas terug van schooluitstap. Er stonden een paar ouders en ik stapte uit. Ze stapte luid pratend uit de bus en liepen al snel naar hun ouders. Thoma zag me en liep op me af. 'Hey papa.' Zei hij en gaf me een kleine glimlach. 'Hoe was het?' Vroeg ik. 'Super leuk, we hebben veel spelletjes gedaan in het bos.' Zei hij enthousiast. Ik glimlachte 'Kom dan gaan we naar huis.' Zei ik en liep naar mijn auto. Ik voelde een hand op mijn schouder. 'Ik zou nu wel graag dat drankje willen benutten.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Ik heb geen oppas.' Zei ik schouderophalend en knikte naar Thoma. 'Hij kan toch mee.' Zei hij. Ik beet op mijn lip. 'Dat is geregeld.' Zei Thoma. Ik keek mijn zoon verbaasd aan en hij lachte. 'Nou noem me dan vanavond maar Harry.' Zei hij en stak zijn hand nog eens uit naar me. Ik glimlachte kort en pakte zijn hand vast. 'Kom.' Zei ik en stapte in. Harry stapte naast me in en ik reed naar een taverne.
De autorit was stil en ongemakkelijk. We kwamen aan bij de taverne. We wandelde naar binnen en gingen zitten. 'Willen we ook ineens iets eten?' Vroeg Harry. Ik keek naar Thoma die hevig knikte. 'Ja voor mij is het goed.' Zei ik en pakte de menu. 'Wat ga jij eten Thoma?' Vroeg ik hem. 'Stoofvlees.' Zei hij ik knikte. 'En jij?' Ik haalde mijn schouders op. 'Ik weet het nog niet.' 'Ik zou voor de biefstuk van de chef gaan.'Zei Harry en keek me met een glimlach aan. 'Oké dan.' Zei ik. De ober kwamen we gaven onze bestelling door. 'Ik ga even naar het toilet.' Zei Thoma en verdween. Ik knikte en keek ongemakkelijk naar mijn bord. Ik voelde een hand op mijn arm en ik keek op het gaf een warm gevoel een gevoel dat ik weer even heel was. Dat de brokstukken aan elkaar werden gelijmd. 'Thoma heeft me alles verteld over jullie situatie.' Zei hij vriendelijk. Ik slikte. 'Hij heeft me ook verteld dat het met jou echt niet goed gaat.' Ik haalde mijn schouders op. 'Ik probeer het toch.' Mompelde ik. Hij glimlachte bemoedigend. 'Ik kan niet zeggen dat ik weet wat je doormaakt, maar als je een luisterend oor wilt dat kan ik je wel bieden.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Bedankt Harry.' 'Geen probleem Liam.' Zijn hand verdween en ik voelde weer die leegte. Ik slikte en Thoma kwam terug. We begonnen een gesprek over koetjes en kalfjes en op zich was het nog wel een leuke avond.
Na het eten zette we Harry terug af aan school zodat hij met zijn auto naar huis kon rijden. 'Tot morgen Harry!' Riep Thoma nog en ging daarna terug zitten. 'Wat vond je van hem?' Vroeg hij. 'Ik wist wel dat je dit van plan was Thoma.' Zei ik en keek hem aan in mijn achteruitkijkspiegel. Hij zuchtte. 'Maar hij is wel leuk.' Zei ik. Hij klapte in zijn handen. 'Maar nu ga jij naar bed meneer.' Zei ik toen we thuis aankwamen. 'Met plezier.' Zei hij lachend en liep naar boven. Ik volgde hem en we keken nog even naar de sterren en daarna viel hij in slaap.
Reageer (1)
Haha Thoma!
8 jaar geleden