2. Liefde
Het was vrijdag. Eindelijk bijna weekend. Twee dagen dat ik mijn volle aandacht aan mijn zoon kon geven. Hij verdiende het. Ik had de laatste tijd niet echt veel aandacht kunnen geven wegens mijn verandering van werk. Ook was hij vaak te vinden bij zijn vrienden. Maar deze twee dagen gingen we naar zijn oma en opa. Ik glimlachte dat zal hij vast wel leuk vinden. Hij werd er altijd rot verwend. De schoolbel ging als teken dat de lessen uit waren en Thoma liep op me af. 'Papa!' Riep hij blij en gaf me een knuffel. 'Hoe was je dag?' Vroeg ik en gaf hem een hand. 'Super, ik heb een goede test gemaakt.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Wanneer krijg ik ze te zien?' Vroeg ik. 'Straks bij meneer Styles.' Zei hij en we liepen het park in. 'Wil je een ijsje?' Vroeg ik. 'Ja!' Riep hij en trok een sprintje naar de man die ijsjes verkocht. Ik liep achter hem aan. 'Wat zal het zijn voor deze twee heren.' Zei de man vriendelijk. 'Voor mij een ijsje met chocolade.' Zei Thoma. Ik glimlachte. 'Doe maar voor mij ene met aardbeien.' Zei ik. De man knikte en begon de ijsjes te scheppen. 'Viola alstublieft.' Zei hij en gaf Thoma ene en mij ene. 'Dank u.' Zei ik en gaf hem vijf pond. Hij knikte en ik liep naar een bankje waar we met twee aan onze ijsjes likte.
'Kom we hebben nog vijf minuten om in je lokaal te zijn.' Zei ik en begon te rennen. We stonden voor het school en Thoma rende al naar binnen. Ik volgde hem snel en hij stond stil aan het lokaal hij hijgde licht en ook ik was lichtelijk uitgeput. 'Er is nog iemand binnen.' Zei hij en plofte neer op de stoel. Ik lachte. 'En wij maar lopen.' Zei ik en plofte naast hem neer. We wachten even en de andere leerling en zijn ouder kwam uit het lokaal. 'Hoe was je rapport?' Vroeg Thoma. 'Goed.' Zei het meisje. 'Familie Payne.' Klonk uit het lokaal. 'Hup het is aan ons.' Zei ik en gaf de vrouw nog een glimlach en liep met Thoma het lokaal in. Het zag er verrassend proper uit. Thoma zat al en ik ging ook naast hem zitten. 'Dus meneer Payne.' De modieuze stem klonk door mijn gehoorgangen. Ik keek op en zag een man zitten van mijn leeftijd met langer haar. Zijn groene ogen leken zich in de mijne te boren. Ik glimlachte even en keek dan naar Thoma. Waarom kon het geen oude vent zijn? Waarom moest die zo mooi zijn. 'Dus Thoma hoe vind je het vierde jaar?' Vroeg de leerkracht. 'Super, maar meneer waar is je hoed?' Vroeg hij. Ik grinnikte. 'Nu moet ik serieus zijn Thoma, hoeden zijn voor in de klas.' Zei hij. 'Dus je rapport Thoma.' Zei de leerkracht en legde een blad voor mijn neus. Ik keek er geconcentreerd naar en knikte. 'Dat heb je goed gedaan, vriend.' Zei ik lachend en gaf hem een high five. 'Dank je papa.' Zei hij en keek naar buiten. 'Hij zou zo trots op je zijn.' Fluisterde ik in zijn oor. Thoma glimlachte en ik slikte moeizaam. 'Meneer Payne ik zou je graag nog iets vragen.' Zei hij en ik keek op. 'Zeg maar Liam.' 'Oké, Liam.' Zei hij met een glimlach waardoor zijn kuiltjes tevoorschijn kwamen. 'We gaan op uitstap volgende week dinsdag en ik zou u handtekening moeten hebben op dit briefje.' Zei hij en schoof nog een papier naar me toe. Ik knikte en tekende het papiertje. 'Trouwens u heeft veel geluk met uw zoon hij is een echte schat.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Bedankt.' Zei ik. 'Papa kijk dat heb ik gemaakt.' Zei hij en wees naar een tekening. 'Mag ik?' Vroeg ik. 'Ja ga maar kijken.' Zei hij. Ik knikte en stond recht en liep op de tekening af. 'Dat ben jij, dat is papie en dat ben ik.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Je kan hem nog herinneren?' Vroeg ik. 'Ja door de foto's en door mijn herinneringen.' Zei hij. Ik glimlachte. 'Dat is goed.' Fluisterde ik en we gingen terug. 'Dat was het. Bedankt om te komen.' Zei hij en gaf me een hand. Zijn hand voelde zacht aan en het koud van zijn ring deed me rillen. 'Graag gedaan. Tot ziens.' Zei ik formeel en liet zijn hand los. 'Dag Thoma tot maandag.' Zei hij en we liepen naar buiten.
'Zo dat hebben we gehad, nu kunnen we naar oma.' Zei ik. 'Oma!' Gilde Thoma en we reden naar mijn ouders. We stapte uit en ik belde aan. De deur ging open en ik zag mijn vader staan. 'Hey jongen.' Zei hij en gaf me een knuffel. Thoma was al binnen geglipt waarschijnlijk naar mijn moeder. 'Gaat alles goed?' Vroeg hij. Ik haalde mijn schouders op. Hij zuchtte en trok me binnen. Ik gaf mijn moeder ook een knuffel. 'Dat is lang geleden.' Zei ze. 'Kom dan gaan we eerst eten.' Zei ze.
Reageer (1)
Ahw die tekening vind ik lief!
8 jaar geleden