Margo loopt samen met draco naar de toverdrank les. Het is lekker dicht bij omdat het in de kerkers is en de leerlinge kamer van zwadderich ligt daar ook. Niemand, behalve draco, wil met margo praten. Ten eerste: ze is een potter. Ten tweede: ze is ook een afstammeling van huffelpuf,ravenklauw en griffoendor. Ten derde: ze moet niet lachen om de stomme grappen die malfidus maakt. "Wat sta jij weer te dagdromen, niet goed geslapen?" zegt draco. "Nee, ik heb geen zin in de eerste les. Dat hebben we samen met griffoendor". Ze wou niet zeggen, ook al weet iedereen het, dat haar broer in griffoendor zat. "Kom binnen..." zei een kille stem. Het was professor sneep. De griffoendors zaten er al. Ze zag haar broer zitten. Hij keek verdrietig en boos naar haar. Zo'n beetje als, jij bent hier de slechterik, jij moet boeten. Ze keek naar hermelien. Die keek grijnzend naar haar. "Ga zitten" zei sneep. Hij deed een klein toespraakje. Jullie zijn hier om de subtiele wetenschap en exacte kunst van het toverdrankbrouwen te leren,' begon hij. Sneep fluisterde bijna, maar toch verstonden ze elk woir verstaan. 'Omdat daar weinig hersenloos stokgezwaai bij komt kijken, zullen velen van jullie nauwelijks geloven dat dit ook toverkunst is. Ik verwacht niet dat jullie de schoonheid van een zacht pruttelende ketel zullen waarderen, van de kringelende damp, de delicate kracht van vloeistoffen die door de menselijke aderen kruipen en de geest bedwelmen, de zintuigen begoochelen... ik kan jullie leren hoe jullie roem kunnen brouwen, glorie kunnen destilleren en zelfs de dood kunnen bottelen als jullie tenminste niet zulke grote reuzelkoppen zijn als de meeste leerlingen.' hij keek naar marcel. Hij ging de namen oplezen. Hij stopte bij de naam van harry. "Ahh... Harry potter. Onze grote beroemdheid. En margo potter, ik hoop dat jij( hij wees op margo) de toverdrank talent vsn je moeder hebt geërfd, want ik denk niet dat die jongen daar( hij wees op harry) het heeft geërfd" "nou, volgens mij ben ik beter dan jou in alles, net zoals mijn vader. Laat het verleden nou niet los op de toekomst" zei margo. "Hoe?..... Okè potter,Wat krijg ik als ik gemalen affodilwortel toevoeg aan een aftreksel van alsem?' en waar zou je zoeken als ik om een bezoar vroeg?' enWat is het verschil tussen monnikskap en akoniet?' 1 is een slaapdrank, dat bekend staat als levende dood. 2 is in de maag van een geit, omdat het een steen uit de maag van een geit is en 3 is hetzelfde omdat monnikssap en akoniet een en dezelfde drank is" zei margo wijs. "Professor, ik laat me niet snel van de wijs brengen, ik heb mijn schoolboeken al een keer vaker doorgelezen, net als harry trouwens". "Omdat juffrouw potter zo eigenwijs en schijnheilig doet, kost dat griffoendor 10 punten" "wat!? Ik zit bij zwadderich hoor" "nog 5 punten eraf van griffoendor, juffrouw potter, meschien zegt de hoed van wel, maar jij en ik weten beter" "hoe zit het dan met lily? Je vondt haar aardig, wij zijn haar kinderen, meschien is james zo stom en zelfzuchtig, maar harry niet" zei margo boos. "50 punten eraf van griffoendor" besloot sneep en de bel ging. "Juffrouw potter, ik verwacht u vanavond in mijn lokaal. Gaat u maar niet protesteren, u heeft griffoendor al genoeg achterstand bezorgt" zei sneep toen hij zag dat ze wou protesteren. "Nou, lekker dan, ik ben jullie duizenden punten verschuldigd. Laten we naar de grote zaal gaan" zei margo tegen harry en ron. Ze stonden voor de deuren en keken naar de zandlopets. Griffoendor stond ver achter en zwadderich ver voor. "70 punten voor griffoendor" zei margo na met de stem van sneep. Ineens versprongen er 70 robijnen naar beneden. "Dat ben ik jullie verschuldigd" zei margo en liep naar de zwadderich tafel. "Hoe doet ze zulke dingen?" vroeg ron. "Geen idee......" zei harry. Die middag hadden ze vrij. "Margo, wil je mee naar hagrid?" "denk je dat hij me binnen zou laten?" "waarom zeg je dat nou weer dan?" "omdat, ten eerste: hij van school is gestuurd door een zwadderaar. Ten tweede: heeft hij het ook niet op zwadderaars. Ten derde: het kan niet, ik moet naar sneep voor straf" "verdiende loon, had je je niet moeten bemoeien met zijn privé leven" zei hermelien die opduikte uit het niets. "Ik weet ook heel veelover jou privé leven, zelfs je privé leven van de toekomst. Sjezus hé, dat is pas een 'achtbaan'. Dus ik zou niet veel zeggen, stuudje" zei margo. "Volgens mij ben je zogenaamd slimmer dan ik, dan ben jij toch nog een groter 'stuudje" "wauw... Je geeft het toe dat ik slimmer ben voor het eerst. Maar ik heb mijn slimheid niet uit boeken, maar uit ervaring, met heer voldemort". Ze schrokken alle drie. Ron het meest, harry het minst. "Hoe durf je!" zei ron. "Hoe kun je dat zeggen in het bijzijn van harry!?" zei hermelien. "Volgens mij ben ìk ook mijn ouders verloren hoor. Doei!" en ze liep met grote passen weg naar sneep. Ze klopte op zijn deur. "Ah... Juffrouw potter, kom binnen. Ik wil graag een, ehh... Gesprekje met je voeren" ze hadden hele gesprekken over haar moeder, ook dat ze ook maar iets mocht zeggen tegen harry of wie dan ook. Om 8 uur ging ze weg, want perkamentus zei dat iedereen om kwart over 8 in de grote zaal moest zijn. Ze ging zitten aan de tafel van zwadderich. Ze zag harry, ron en hermelien nogal geïriteerd kijken. Wat het raarste was dat de hoed op een krukje lag. "Wij zijn vanavond bijeengekomen om iemand te sorteren. Margo, zou je naar voren willen komen?". Iedereen keek naar margo. Ze werd rood en liep naar voren. "Zou je op het krukje willen zitten en de hoed opdoen?". Margo deed het. Toen hoorde ze een bekende stem. "Dit is de eerste keer dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt. Je hebt veel moed, maar je lef, wauw, en je durfd echt alles te zeggen. Je geeft jezelf op voir iemand die jij meschien niet eens kent. Je springt voor iemand voor de vloek des doods, en een vuurbom op die gene af te vuren, en dan geen schrammetje te hebben, en diegene die je beschermend is helemaal gezond, en dan dat doen toen je 0 was, daar heb ik respect voor. Ik heb te snelle keuzes gemaakt. Ik ga je nu in delen in.... GRIFFOENDOR!". Iedereen schreeuwde en klapte aan de tafel van griffoendor. Fred en george riepen "wij hebben potter! Wij hebben potter!" en harry klapte het hardst mee. Alleen hermelien keek zuur. Ze had net een opmerking bedacht waarvan ze wist dat ze die niet leuk zou vinden. Nu is dat gecanceled. "Dus juffrouw potter, welkom in griffoendor!" zei haast onthoofde henk. Margo keek naar draco. Hij keek verdrietig. "Margo, kom je mee?" vraagt draco als het eten is afgelopen en fred en george gestopt zijn om voor haar te klappen omdat ze 'geweldige' humor had. "Natuurlijk" zei margo en ging mee. "Onze vriendschap stopt hier toch niet mee?" vraagt draco wanhopig. "Nee natuurlijk niet! Ik zou niet anders kunnen" "okè gelukkig maar, maar ik ga naar de kerkers. Tot morgen! Dan hebben we vliegles!".

Reageer (1)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen