Hoofdstuk 1
Een kille wind waaide over de vlakte heen en speelde met het lange gras, Verwoed probeerde hij een lange pluk uit de grond te trekken,maar het gras won de strijd. De wind waaide verder en huilde van frustratie. Hij waaide over een rug van een bruine hengst,die omringt was met silhouetten van andere paarden. Star keek naar zijn metgezellen,maar voelde geen angst. Dit waren zijn vrienden,dit was zijn kudde. Ze leefde vrij,vrij uit de klauwen van de verticalen. Hij hinnikte luid en steigerde, zijn hoeven sloegen maaiend in de lucht en met een luidde bons kwam hij weer op de grond.
Hij zwiepte met zijn hoofd en liet de wind met zijn manen spelen.
De rest deed mee,de silhouetten begonnen allemaal te bokken en te dansen. Star was in het midden,hun leider,ze konden op hem vertrouwen.
Hij zou hun begeleiden in dit leven van vrijheid,hij zou ze beschermen tegen het kwaad. In de verte klonk zijn naam en hij knikte,"We gaan"
In draf verdween hij de vlakte op,gevolgd door de silhouetten van paarden. Hun hoeven maakte een roffelend geluid en lieten de hele wereld weten dat ze vrij waren...
"Star!!"
Een stem gooide Star terug naar de werkelijkheid en geschrokken keek hij om zich heen. Niks vlakte. Een weiland met hekken erom heen. Het was een droom geweest.
Hij keek opzij en zag een crèmekleurige merrie naar hem kijken,haar ogen waren gefronst en haar staart zwiepte heen en weer.
"Hoi Ricky"
"Je schopte me"
"Sorry,ik sliep"
Ricky keek hem met verbaasde ogen aan en schudde toen briesend haar hoofd,"Als iedereen zou zal slapen als jij,dan was het weiland zo aan gort"
Star keek verontschuldigend naar de grond en zag dat hij daar over heen geschraapt had. "Spider heeft er niks meer over gezegd?" Waar was Spider eigenlijk?
Het was nog vroeg,de lessen waren als het goed is nog niet begonnen. Hij vond hem verderop in het weiland met zijn blik,de schimmel sliep duidelijk nog. Spider was naast hem gaan slapen en voor zo ver Star wist slaapwandelde Spider niet.
"Misschien is Spider het zat om je steeds alles te vertellen" Ricky's stem haalde hem uit zijn gedachtes en hij keek haar weer aan. "Misschien" hij dacht aan zijn droom van die nacht.
"Ik droomde"
Ricky maakte een ugh-geluid,"Als jij droomt,Star,weet iedereen het."
Star schudde beledigt zijn hoofd,"Niet waar"onder de beschuldigde blik van de merrie bezweek hij,"Degene die wakker worden omdat ik ze schop of zo" zei hij.
Hij vroeg zich af waarom Spider wakker was geworden,meestal sliep zijn vriend wel vast.
Spider had echter wel eerder geklaagd over ruw gewekt worden door een knal of een schop. Ricky zuchtte en boog naar beneden om te grassen. Blijkbaar was ze uitgepraat.
Star geeuwde kort en liep weg van haar,op zoek naar een vrij stukje.
Hij rukte het gras uit de grond en kauwde er sloom op.
Spider wakker maken leek hem geen goed idee,die kon misschien nog wel in een ochtendhumeur zijn. Star at verder en liep al grazend door het weiland heen. De laatste drie die in het weiland stonden,waren al wakker.
Pepper en Domino zaten elkaar te krabben,hun hoofden bewogen wild op en neer bij het bewerken van andermans vacht.
Lilly stond wat verderop te grazen. In wei naast hun sliepen enkele paarden nog,maar waren een aantal ook al wakker. In een andere kleine weitje stond Kleintje,de Shetlander van de manege.
Kleintje was er vooral voor gezelligheid,helaas hadden de gewone paarden en pony's moeite om hem erbij te hebben. Vandaar dat hij apart stond. Star vond hem best aardig en dapper. Hij liep naar het hek toe en hinnikte naar de kleine pony,Kleintje keek om en draafde toen naar hem toe.
"Hey Star"begroette hij vriendelijk
"Hoi Kleintje"
Kleintje snoof even beledigt,"Noem me niet zo!"Star wist dat hij een grapje maakte en glimlachte. "Sorry,je hebt inderdaad nogal een..."hij moest even naar het juiste woord zoeken,"Typische naam"
Kleintje rolde met zijn ogen en keek even naar achteren. "Fantasie hebben ze zeker hier"
Het klonk sarcastisch.
Kleintje keek hem weer aan,"Maar hoe ze aan jouw naam komen,ik zie niks in je wat me aan een ster doet denken"
"Ik ben niet van hier,weet je nog?"
"Ach ja. Helemaal vergeten" Kleintje keek hem nieuwsgierig aan,"Maar weet je waarom ze je Star genoemd hebben?" Star schudde zijn hoofd,zijn moeder wist de betekenis wel,maar ook zij stond voor een raadsel. De naam had hij gekregen van zijn baas,die hem daarna zelf had opgevoed en getraind. Toen Star vier jaar was,had hij hem verkocht aan de manege. Inmiddels weer drie jaar geleden.
De drie jaren waren de bijzonderste van zijn leven geweest. Gulden Hoeve was een fokkerij geweest,maar toen de zaken misliepen,hadden ze het in een manege veranderd. Toch bleven ze door gaan met fokken.
Star,die blijkbaar de zoon was van een geweldig paard,was voor het fokken hier.
Ze durfde hem niet te laten berijden,dus hadden ze daarvoor gekozen.
Star had echter nog nooit enige interesse in de merries getoond,daarvoor droomde hij te veel.
Ricky en Lily konden hem niet op andere gedachtes brengen,niet dat ze dat echt probeerde. Ricky schopte elke hengst die te dicht bij haar kwam en Lily kon het meestal niet zoveel schelen.
De vos had twee veulens gekregen,maar moest nu nog bijkomen van de tweede die kort geleden verhuisd was.
Star keek Kleintje weer aan,"Vind je het vervelend dat de andere paarden zo gemeen tegen je doen?" Het was de eerste keer dat hij het vroeg. Kleintje had een litteken op zijn borst,toen Pepper hem daar keihard had gebeten. Kleintje schudde zijn hoofd,"Ik ben eraan gewend inmiddels"merkte hij op,hij keek even langs Star heen,richting de zwarte Arabier Pepper. "Toch is er altijd wel een de probleemmaker"Star volgde zijn blik en zag Pepper minzaam zijn kant op te kijken. Domino stond naast hem,zijn meester volgend.
Star snoof even en keek Kleintje weer aan,"Ik krijg hem wel een keer"
Kleintje grinnikte kort,"Daar hou ik je aan"
"Okė"
Er klonken hoefstappen achter hem en Star keek om. Spider kwam op hem aflopen.zijn ogen stonden nog moe en hij gaapte eventjes. "Goedemorgen Star"geeuwde hij.
Star glimlachte naar hem,"Lekker geslapen luilak?"vroeg hij met een onschuldige lach, Spider brieste even,"Last van mijn nek"zei hij met een beschuldigende toon,"'Iemand' moest zo nodig uit halen met zijn hoofd"nu was het de beurt aan Star om te briesen.
"Ik sliep,ik deed het echt niet expres"zei hij verontwaardigt. De schimmel schudde zijn hoofd,"Dat snap ik ook wel,maar het is wel erg vervelend soms" hij keek Kleintje aan,die nog steeds bij hun hek stond. Spider was gelukkig een paard die geen vooroordelen over anderen had en hij kon prima met de bonte Shetlander opschieten,"Hoi,alles goed?" Kleintje knikte,"Lekker geslapen?" grapte hij.
Spider gromde binnensmonds en gaf hem een duw tussen het hek door,"Uiteindelijk wel,afgezien van mijn nek dan"hij keek met een oog schuin naar Star,die hem een duw gaf. Even later waren de twee hengsten in een gevecht gewikkeld.
Star steigerde en hinnikte luid,terwijl hij in Spider's nek probeerde te bijten,Spider op zijn beurt maaide met zijn voorbeen naar hem. Star voelde een slag in zijn borstkas en hij landde weer op de grond.
De anderen paarden keken toe,Pepper stampte verwoed op de grond. "Lekker bezig?!!"riep hij spottend richting hun. Star beet Spider nogmaals in zijn nek en hij voelde de haren op zijn tong. Vlug spuugde hij de grijze haren uit en stapte naar achteren.
Spider keek hem verwoest aan en wou net aan de tegenaanval beginnen,toen er een luide stem klonk. Beide hengsten stonden stil en keken om. Een mens kwam op hun afrennen,met twee halsters in haar hand. "Een verticale" mompelde Star
"Noem ze niet zo"merkte Spider geërgerd op
"Demon noemt ze"wierp Star tegen. "Demon is een half gestoorde kat"siste Spider in zijn oor,toen de mens op hem afkwam. Ze keek even met een kwaad gezicht naar Star en zei iets wat hij niet verstaan kon,toch begreep hij dat ze niet blij met hem was. Waarschijnlijk vanwege dat gevecht van net. Ach,hij en Spider vochten zo vaak,maar ze bleven gewoon vrienden. Mensen zeurde te veel. Spider kreeg een halster omgedaan en ging mee met de mens. Pepper werd ook opgehaald. Domino liep vlug zijn vriend achterna,maar de mens duwde hem weg. Domino hinnikte Pepper achterna en er klonk kort gehinnik achter hem. Star negeerde hem maar en probeerde zijn borst te zien, helaas was dat een moeilijke opgave. Toen na de vierde poging hij het gevoel had dat zijn nek stijf begon te worden en hij nog steeds enkel het gras onder hem zag,richtte Star zijn blik weer op Kleintje. Die had zijn interesse verloren en stond te grazen. Star besloot om zijn voorbeeld te volgen.
Na een tijdje gegraasd te hebben,hoorde Star het hek weer open gaan en hij keek op,samen met Domino. Spider kwam opgetogen het weiland binnenlopen en draafde meteen om Star af,Domino liet teleurgesteld zijn zwart gevlekte hoofd hangen,"Ik ben vrij voor de rest van de ochtend"vertelde Spider. Van zijn kwaaie bui net was niks meer te merken. Spider vergaf je vlug en Star wist dat hij daar blij mee moest zijn. "Dat is fijn"merkte Star vrolijk op en hij begon Spider's nek te krabben met zijn tanden. Al vlug voelde hij dat Spider hetzelfde deed en voelde hij zich rustig worden.
Praten was lastig als je tanden in iemand's vacht stonden,dus krabde ze enkel elkaar en had Star alle tijd om na te denken. Hij kom Spider vertellen van zijn droom,maar die zou hem waarschijnlijk weer gaan vertellen dat het maar een droom was en dat die nooit uit zo komen. Om eerlijk te zijn had hij geen zin in nog een ruzie. "Lekker bezig?"klonk er opeens een rauwe stem en beide paarden draaide zich om.
Een lichtgrijze cyperse kat met een brede kaak en een gescheurd oor keek hun aan,zijn lichtgroene ogen glinsterde geamuseerd,"Hoi Demon"begroette Spider de kat,van de belediging die hij even geleden uit uitgesproken over de kat,liet hij nu niks meer merken. Star knikte even naar Demon,die naar de dicht bijzijnste paal liep en daar op ging zitten. Zijn snorharen trilde even,"Er komt een storm aan"zei hij enigszins opgewonden met zijn rauwe stem,waardoor het eerder klonk als een moordenaar die een prooi zag. Goed,Demon was dan wel een regelrechte moordenaar,drie muizen per week. Star keek naar de lucht,helderblauw met hier en daar een schaapswolkje. "Ik zie en voel niks"zei hij schamper,waarschijnlijk had Demon een zuchtje wind gevoeld.
Ook Spider schudde zijn hoofd. Demon was beledigt,want zijn staart zwiepte,"Natuurlijk niet nu meteen"riep hij uit. Hij ging met twee poten op de paal staan en rekte zich uit,zodat hij nog wat dichterbij de paarden kon.
"De storm komt vannacht natuurlijk,maar de verticalen maken zich zorgen"
"Mensen"zei Spider,maar Demon negeerde hem. "Ze lopen haastig rond en bekijken alles"hij richte zijn brede kop op het plein bij de manege,enkele mensen liepen door elkaar heen en praatte met elkaar. Een man bekeek een van de losse stallen en voelde aan het hout. Star keek met verbazing naar de gebeurtenis,het was lang geleden dat er spanningen waren en dat was in zijn eerste jaar hier. Dat de spanningen toen rondom hem waren,dacht hij liever niet aan. Zijn eerste tijd hier was geen pretje geweest.
Een van de mensen kwamen op hun af en Demon sprong van het hek af en liep al luid spinnend naar de mens toe. Blijkbaar was dat een van de verticalen die hij vertrouwde.
De mens bukte even en kietelde Demon haastig achter zijn oor,maar liep toen weer door,zodat Demon die net een kopje wou geven,bijna omviel. Star en Spider lachte allebei en Demon keek ze met een woeste blik aan.
Daarna ging hij zichzelf vlug een wasbeurt geven.
"Katten kunnen nooit tegen een vergissing of een blooper"klonk er opeens een zachte stem naast ze. Lily keek vriendelijk opzij,"Hoi jongens"
"Hoi Lily"begroette ze beide terug. De voskleurige merrie was erg zachtaardig en vriendelijk tegen iedereen.
Zelfs Pepper kon het goed met haar vinden. Doordat ze anders dan de jonge Ricky al twee keer moeder geweest was,was haar moederkarakter inmiddels erg gegroeid. Toch was Lily op het eerste gezicht een sullige pony die zich meestal stil hield.
"Ze controleren de hekken"merkte ze op,inderdaad,de mensen voelde aan het hout en de palen waarmee de hekken in de grond was zaten,"Vraag me af waarom". "Er komt een storm volgens Demon"antwoordde Star vlug. Lily keek naar de lucht en Star zag haar hetzelfde denken als hij en Spider ook gedacht hadden. "Wel...hij zal het wel weten"
Reageer (3)
Wou,die quiz help wel...
9 jaar geleden@maanvacht,dat had ik al door,geen zorgen,het volgende wordt korter.
omg abo!
9 jaar geledenleuk! maar je hoeft niet zulke lange hoofdstukken te maken, je kan ze ook in twee splitsen! dat leest wat makkelijker dan zo'n lang stuk.
9 jaar geleden