Tussen-s
Wat is een tussen-s?
Als je van twee woorden één nieuw woord maakt, noem je dit een samenstelling. Soms schrijf je deze met een tussen-s achter het eerste woord van de samenstelling.
Je hebt ook samenstellingen met een tussen-n. Zie daarvoor het hoofdstuk over de tussen-n.
Basisregel
Je schrijft een tussen-s als je die uitspreekt in de samenstelling.
A) kwaliteitscontrole
voorbehoedsmiddel
In het Nederlands zijn er behalve de uitspraak geen harde regels voor wanneer er een tussen-s nodig is en wanneer niet. Dit kan voor wat verwarring zorgen, maar het betekent dus eigenlijk dat je gewoon op je intuïtie af mag gaan. Omdat er zoveel verschillen zijn in of mensen wel of geen tussen-s schrijven bij bepaalde samenstellingen, zijn doorgaans beide vormen goed. Het is wel zo dat er in de praktijk bij sommige samenstellingen één vorm veel meer gebruikt wordt dan de ander. Het is bijvoorbeeld niet erg gewoon om de s in kwaliteitscontrole weg te laten.
Samenstelling waarbij het tweede woord met een sisklank begint
Als je een samenstelling wilt schrijven waarbij het tweede woord met een sisklank begint, kun je niet goed horen of je een tussen-s schrijft of niet. Een voorbeeld van zo'n samenstelling staat in C.
C) stationschef
Om er toch achter te komen of je een tussen-s moet schrijven, kun je het tweede deel van de samenstelling vervangen door een woord dat niet met een sisklank begint. In het geval van C zou je dan bijvoorbeeld kunnen denken aan stationshal. Je hoort daar wel duidelijk de s, dus is het stationschef, mét s.
Er zijn nog geen reacties.