Anne
Met een gaap word ik wakker. Ik lig op het harde bed van het weeshuis. Ik zucht als ik een harde stem in de slaapzaal hoor naast de slaapzaal waar ik ben. Snel spring ik van het stapelbed af en doe ik m'n hoofd onder de kraan waar bijna geen water uit komt. Als ik mijn haar een beetje heb afgedroogd komt Shenn binnen. 'Opschieten meiden!' Roept ze keihard. 'Het eten zal niet vanzelf op tafel staan!' Schreeuwt ze en daarna loopt ze weg. Shenn is onze baas. Als we niet doen wat ze zegt dan krijgen we straf en dat is niet bepaald een pretje. Ik zucht en kijk de slaapzaal rond. Iedereen is al bezig. Er zijn 14 andere meiden van mijn leeftijd. 'Goedemorgen Anne' Zegt Krissy mijn vriendin. 'Hey' Antwoord ik. Ik doe snel mijn uniform aan en ren dan met een paar andere meiden de slaapzaal uit waar we bijna tegen Sally aanbotsen. 'Kom' Zegt ze. Sally is altijd als eerste klaar en daarom was ze waarschijnlijk al begonnen met het eten maken maar kwam ze kijken waar wij bleven. 'De rest komt er zo aan' Zeg ik tegen Sally terwijl ik samen met haar en 3 andere meiden van de slaapzaal waar ik slaap naar beneden de keuken in loop. In allerlei pannetjes begint al water te koken. Ik geef Sally een high five. 'Super Sal' Zeg ik en open het pak met een mix erin. Ik gooi het in 1 van de pannen waar het water al kookt en roer het door het water heen. Ik zet het vuur uit en laat het nog even afkoelen voordat ik het verdeel in 10 bakjes. Ik pak wat lepeltjes en leg ze naast de schaaltjes. Ondertussen zijn er nog wat meiden binnen gekomen die ook 's ochtends aan het werk moesten. We waren in groepen verdeeld. Ik zat in de groep voor het ontbijt. Er waren ook groepen voor de was en het avondeten. Iedereen werd om 5 uur gewekt en om kwart voor 6 moest het eten op tafel staan om vervolgens om 6 uur klaar te zijn om naar de familie's te gaan waar je werkte. Daar werkte je dan tot 8 uur 's avonds en at je om kwart over 9 en 1 groep moest de afwas om kwart voor 10 doen. Dat duurde vaak wel een uur. De andere moesten het gebouw schoonmaken of de kamers van de mensen die in het weeshuis werkte schoonmaken. Nou ja die mensen werkte er niet echt. Meer ons zeggen wat we beter moeste doen. 'Anne! De pap!' Door een stem werd ik uit mijn gedachten gehaald. Het was Krissy die ondertussen ook de keuken in was gekomen. De pap was koud geworden zag ik en snel deed ik het vuur weer even aan. Ik roerde met de lepen in de pan. Ik dacht aan vandaag. Vandaag zou ik voor het eerst bij een nieuwe familie gaan werken dus ik zou snel moeten eten omdat ik ook nog de schaaltjes moest afwassen en om 6 uur bij het huis te zijn. Ik zou samen met Krissy en Annastacia lopen omdat zei vlakbij waar ik ging werken werkte. Ik keek naar de pap die begon te borrelen. Ik zette het vuur uit en deze keer lette ik wel op dat de pap niet weer helemaal koud werd. Toen de pap niet zo heel warm meer was verdeelde ik het in de bakjes. Het was niet veel zoals normaal. Ik keek naar het bakje suiker. Het stond me daar zo aan te staren. De suiker was voor de begeleiding, zoals die werd genoemd maar het zag er zo lekker uit! Ik keek of niemand naar me keek maar iedereen was al ergens anders mee bezig. Voorzichtig deed ik het klepje van het suiker potje eraf. Ik deed een lepeltje in de suiker en voorzichtig zonder te morsen deed ik het in alle bakjes ent pap die er al stonden. 'Anne!' Siste Annastacia. Ik schrok van haar dat alle suiker die ik net weer op het lepeltje had gedaan op het aanrecht viel. 'Anne!' Siste Annastacia weer. Ik keek Annastacia smekend aan. 'Asjeblieft An, zeg niks tegen Shenn' Smeekte ik. Annastacia was altijd aardig maar iedereen wist dat als je iemand betrapte als diegene iets deed dat je dan een beloning kreeg. Anastacia vond die beloningen wel fijn om het zo maar te zeggen. Anastacia zuchtte. 'Ok' Zei ze en ze hielp me alle suiker van het aanrecht te krijgen. Ik keek haar dankbaar aan. 'Dankje' Fluisterde ik terwijl ik in elk bakje roerde zodat de suiker niet bovenop bleef liggen. 'Kom' Grinnikte Annastacia die het kennelijk wel grappig vind dat ik het aangedurfd had om suiker door de pap te doen. Samen met Annastacia zette ik alle bakjes op tafel en samen ruimde we de keuken op terwijl de rest de andere kinderen aan het halen waren.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen