Dag 8: 05-07-2014
Muizenval
Floris Jan-Hendriks ouders bezaten een kleine winkel in het centrum van Dagh Stad. Ze verkochten kaas aan supermarktketens en particulieren uit de streek. Het was Floris Jan-Hendrik al lang bekend dat hij die winkel eens zou overnemen en hij was er trots op. Hij hield dan wel niet van kaas, maar het bedienen van klanten in de winkel, vermaakte hem wel.
Kaas was echter een geliefd hapje van muizen en Floris Jan-Hendrik werd er dan ook vaak op uitgestuurd met de bezem om de muizen te verjagen.
Floris Jan-Hendrik was daar nooit zo blij mee. Hij hield van de klusjes in de winkel, behalve het doden van muizen. Dieren waren ook wezens, vond hij, dus hij liet ze liever met rust. Zij hadden immers ook gewoon hun voedsel nodig. Toch keek hij altijd met pijn in zijn hart naar de aangevreten kaas. De klanten zouden daar niet blij mee zijn…
Toen Floris Jan-Hendrik er op een dag weer op uit werd gestuurd om zijn minst geliefde karwei te klaren, ontdekte hij een kat in de zaak, die ook al op de muizen joeg. De natuur was de natuur, vond hij. Hij keek toe hoe de kat met een dode muis in zijn bek de winkel weer uit vluchtte en was teleurgesteld toen hij zag dat nog niet alle muizen waren verdwenen. Er lagen al wat dode lichaampjes op de keldervloer en zodra alle levende muizen dood of weggejaagd waren, schoof hij ze in een papieren zak die hij naar de vuilcontainer wilde brengen.
Een beetje ongeduldig bleef hij staan wachten in de smalle steeg achter de winkel. De vuilniswagen was bezig hun container te legen en plots zag hij de kat die hem had geholpen de muizen te verjagen.
Het dier sprong in de container zonder dat de vuilnisman het zag en een hartslag lang wist Floris Jan-Hendrik niet wat hij moest doen. Hij wilde het werk van de beste man niet verstoren, maar hij wilde ook niet weten wat er met de kat zou gebeuren als die niet op tijd gered zou worden.
Hij snelde op de afvalcontainer af en liet daarbij de zak met muizen uit zijn hand vallen. Met een schouderklopje hield hij de vuilnisman aan en wees op de container. De man keek er verbaasd naar en zag hoe de kat zich tussen het afval tegoed deed aan zijn verse prooi.
Tot Floris Jan-Hendriks opluchting, tilde de man de kat op met zijn grote handschoenen en zette het dier op de grond. Het bleef rustig zitten met de muis nog tussen zijn tanden.
‘U bent een held!’ sprak hij tegen Floris Jan-Hendrik en pakte diens hand met zijn vieze handschoenen beet om hem krachtig te schudden.
Er zijn nog geen reacties.