Foto bij Z&S 25

“Doe hem de handboeien om en breng hem naar een ondervraagruimte, ik bekommer me later om hem.”
“Zoals u wilt, prinses.” Tansy knikte de soldaten toe en vloog weer op, gevolgd door Sybelle. Die wou iets zeggen, maar Tansy was haar voor.
“Even maar, ik maak hem los zodra ik kan, maar hij moet het ervaren, begrijpen wat anderen hebben moeten doormaken”, zei ze zacht. Sybelle knikte berustend.

De gevechten duurden dagenlang, het was vreselijk uitputtend. Uiteraard kreeg iedereen af en toe de kans om te slapen, maar echt genoeg was het nooit. Tansy was niet de enige die zich behoorlijk uitgeput voelde, al had ze net kunnen rusten. Behalve fysieke vermoeidheid was er ook het gemis. Generaal Akers was voor haar ogen gesneuveld in de strijd en al had ze hem niet lang gekend, Tansy voelde zich vreselijk schuldig, maar ze moest door en er was meteen een commandant geweest die zijn plaats had ingenomen. Tijd om te rouwen zou later pas komen.
Plots ontstond er een hoop tumult.
“Koning Constant is dood! Het is ons gelukt!”, werd er her en der geroepen. Siipistrijders begonnen te juichen, Viholi’s waren geschrokken en vochten niet meer, anderen begonnen juist harder aan te vallen. Maar er was geen structuur meer in de groepen, generaals wisten ook niet meer wat ze moesten doen en spraken elkaar tegen. Krachtig optreden en samenwerking van de generaals uit Siipi wist in een mum van tijd de stuurloze troepen van de vijand te verjagen. Opluchting ging door de strijdersgroepen heen.
“Gelukkig, die zijn weg”, verzuchtte koningin Justina. Ze kwam naar Tansy toe gevlogen. “Goed gedaan, meisje.”
“Bedankt, mam, maar ik vind het zo erg van generaal Akers. Hij beschermde en…”
“Akers was een goed man en een goed soldaat, Tansy. Hij zou het zichzelf kwalijk genomen hebben als een ander in zijn plaats was gestorven. Hij heeft jaren geleden al aanvaard dat er nu eenmaal elfen sneuvelen in een oorlog en dat de kans groot was dat het ooit zijn beurt zou zijn.” Tansy beet op haar lip. Ze wist dat haar moeder gelijk had, maar voor de zoveelste keer in korte tijd vervloekte ze die hele oorlog.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen