Foto bij Het oude Egypte en het nieuwe land

In het jaar 1984 werd mijn moeder gevraagd om te exposeren op de voorjaarssalon in Lelystad.
Deze jaarlijkse salon is geïnspireerd op de eerste alternatieve salons van de impressionisten in de 19e eeuw. Elk jaar heeft de expositie een nieuw thema. In 1984 was het thema ‘Vliegend Flevoland’.
Een paar jaar eerder was mijn moeder naar het Allard Pierson museum geweest, waar ze in de ban was geraakt door de mysterieuze, elegante sierraden uit de Egyptische oudheid. Zij maakte een constructie van messing met een gouden glans. Deze constructie bestond uit drie delen die aan elkaar vast zaten met scharnieren. Met een figuurzaagje maakte ze decoratieve rondjes en strepen in de constructie. Vervolgens bevestigde ze aan beide uiteinden vlindervormen van roodkoper met een laag emaille in de kleuren rood, lichtblauw, wit en blauwgroen, bijna net zo glanzend als de constructie.
Deze ketting werd tentoongesteld op de voorjaarssalon.
De strakke stilistische vorm van de constructie verwees naar de moderne strakheid van de Flevolandse architectuur. De contrasterende, natuurlijke vorm van de vlinders stond symbool voor de natuur in Flevoland. beide elementen van de jongste provincie van Nederland werden op harmonieuze wijze in de ketting samengebracht.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen