Hoofdstuk 1
"Pfoe, wat een hitte," puft Emma terwijl ze resoluut haar hempje uittrekt. "Niet normaal, ik moet zo echt in duik in het zwemband nemen, anders houd ik het niet meer uit."
Ik glimlach. Typisch Emma. Thuis zit ze altijd te zeuren dat ze behoefte heeft aan zon en het weer in Nederland spuugzat is. Nu zijn we eindelijk in Spanje waar de zon vollop schijnt en nu vindt ze het weer té warm. We zijn amper vijf minuten gearriveerd in ons appartement en ze houdt het nu al niet meer uit.
Terwijl Emma haar koffer overhoop haalt en op zoek gaat naar haar bikini, die natuurlijk net onderop ligt, ga ik verder met het bekijken van de rest van het appartement. Het ziet er allemaal prima uit, het is klein en simpel maar in ieder geval wel schoon. Emma en ik hebben de vieste verhalen gehoord over sommige appartementen in Spanje, maar dit appartement valt 100% mee.
Ik laat me vallen op het bed. Wat qas ik hier aan toe zeg. Na keihard te hebben geknokt voor mijn eindexamen heb ik dan eindelijk vakantie. Vier weken Spanje, want dat is wat Emma en ik al in de brugklas hadden afgesproken. We moesten en zouden na ons eindexamen vier weken naar Spanje gaan.
"Sofie, schiet nou op!" schreeuwt Emma vanuit de kamer. "Anders ga ik alvast hoor, het is echt veels te warm."
"Ga maar vast!" Ik sta weer op en begin mijn koffer uit te pakken. Ik pak liever eerst rustig mijn koffer uit. Emma en ik zijn echt elkaars tegenpolen. Emma is druk en ongeduldig terwijl ik altijd liever op de achtergrond blijf. Ik had dan ook nooit verwacht dat wij twee vriendinnen zouden worden toen ik bij haar in de brugklas terecht kwam. Emma was het populairste meisje van de klas en zei precies wat ze dacht. Er waren genoeg mensen die bang voor haar waren. Dit bleek ook toen Emma het voor mij op nam toen ik voor de zoveelste keer werd uitgelachen door een jongen uit onze klas. Ik was aan het presenteren, waar ik echt een hekel aan heb, en kwam weer eens niet uit mijn woorden. De jongen begon te lachen en Emma werd boos op hem. Sindsdien heeft de jongen nooit meer iets tegen me gezegd en vanaf die dag zijn Emma en ik vriendinnen.
Ik kwam er na een tijdje achter dat we toch iets meer gemeen hadden dan ik op het eerste gezicht zou denken. We gingen alletwee nooit op vakantie. Emma haar ouders waren gescheiden. Haar vader sprak ze nooit meer en met haar moeder had ze ook geen goede band. Haar moeder kon al amper rondkomen dus een vakantie zat er helemaal niet in. Mijn ouders hebben een eigen zaak en zijn altijd druk. We zijn een paar keer naar een camping in Nederland geweest maar mijn vader werd altijd gebeld of hij weer terug kon komen omdat er iets was, dus we hadden de vakanties maar afgeschaft.
Toen Emma en ik dit tegen elkaar zeiden hebben we afgesproken dat wij na ons eindexamen vier weken naar Spanje zouden gaan. Nu, zes jaar later, was het eindelijk zover. Met ons diploma in de pocket stond ons een heerlijke vakantie voor de deur!
Ik heb net al mijn kleding en spullen netjes geordend in de kasten als ik wat gestommel aan de deur hoor. Soof, doe eens open."
"Ben je nu al terug?" vraag ik terwijl ik de deur voor haar open doe.
"Zonnebrand vergeten."
Ik loop naar de badkamer waar ik mijn zonnebrand net heb neergelegd. Ik pak hem en gooi hem naar haar toe. "Hier!"
"Thanks," glimlacht Emma. "Ben je nu eindelijk klaar?"
"Ja, ja, ik ga al mee."
-
"Doe je dat aan?" Emma kijkt me fronsend aan.
"Ja, hier is toch niets mis mee?" Ik bekijk aarzelend mijn kleding. Emma weet toch dat ik niet van de jurkjes ben. Ik draag veel liever een kort broekje met een simpel shirtje en mijn allstars.
"Mmm." Emma mompelt wat onverstaanbaars en ze gaat verder met opmaken. De tiende laag mascara is inmiddels aan de beurt.
Ik bekijk haar kleding. Ze draagt een kort zilveren jurkje en zwarte schoenen met mega hakken. Het is niet lelijk, maar ik zou het zelf nooit dragen. Ik snap écht niet dat ze zo'n kort jurkje aan wil doen, ik vind het zelf hartstikke goedkoop staan. Ik hou mijn commentaar echter voor me, als ik Emma chagrijnig wil krijgen moet ik iets negatiefs over haar zeggen. En aan een chagrijnige Emma heb ik echt geen zin, die wil je liever niet in je buurt hebben, geloof me.
"Ik ben klaar." Emma doet nog een beetje blush op en staat op. Ze loopt naar de keuken om twee glazen wijn voor ons in te doen. "Proost! Op een goede avond!"
"Proost!"
-
"Hallo dames." Een grote, gespierde jongen komt op ons aflopen. "Hebben jullie zin in een drankje?"
"Hai," zegt Emma. Ik rol even met mijn ogen, waarom moet ze altijd zo anders doen als er in een jongen in de buurt is? "Wij lussen wel een drankje ja," gaat ze verder.
De jongen wijst naar achter. "Als jullie daar naar binnen gaan wordt er een gratis shotje voor jullie in geschonken."
Voordat ik iets kan zeggen word ik al door Emma meegesleurd. "Wauw," zegt ze enthousiast als we zien hoe de discotheek is ingericht.
Ik geef haar gelijk. De discotheek is groot, zwart en overal staan witte luxe stoelen. De roze lichten geven het een geweldig effect.
We lopen verder naar de bar om ons shotje op te halen wanneer Emma nog eens een wauwreactie geeft. "Oh my gosh, die barman is hot!"
Ik kijk naar de bar om te zien waar ze het over heeft. Hij valt gelijk op, het is een gebruinde jongen met bruine krullen en verschillende tattoos op zijn armen. "Dat weet hij duidelijk zelf ook," zeg ik. Hij vindt zichzelf duidelijk ook erg knap, ik heb een minuutje naar hem gekeken en in die tijd heeft hij al met zo'n vijf meisjes geflirt.
"Nou en, ik ga de shotjes wel bij hem bestellen." Emma loopt vooruit en ik kijk geirriteerd toe hoe deze jongen de shotjes voor haar maakt. De arrogantie straalt er vanaf, hij dacht duidelijk dat hij ieder meisje kon krijgen.
Als hij Emma de shotjes geeft kruist zijn blik even de mijne. Snel kijk ik weg. Als hij maar niet dacht dat ik ook geinteresseerd in hem was. Ik pak het shotje van Emma aan en sla hem achterover. Wanneer we weglopen om de rest van de discotheek te bekijken voel ik de ogen van de barman nog steeds in mijn rug prikken.
Er zijn nog geen reacties.