1- Hs 3 -Voor- Silke
We hoeven niet van lokaal te veranderen. We hebben nu Nederlands in hetzelfde lokaal als Wiskunde. Meneer Van Oversteek, onze leerkracht Nederlands, komt zo snel het lokaal binnen dat we zelfs geen plaats hebben om van plaats te veranderen. Niet dat ik dat wil of zo. Maar misschien wil Rein dat wel?
"Ik ga jullie huiswerk geven", lacht de leraar. We kreunen allemaal.
"Een groepswerk, jullie moeten per twee een spreekbeurt geven over een Nederlandse artiest/groep. vakoverschrijdend werk met muziek. Hier op dit blaadje staat wat er zeker in moet komen. En het mag maximum 15 minuten duren." Hij deelt de blaadjes uit.
"Mogen we zelf kiezen met wie we het werk doen?", vraagt Fabiënne, terwijl ze een blik naar Rein werpt, die me totaal niet aanstaat. Diep vanbinnen hoop ik dat het antwoord van de leraar 'nee' is. Ik heb 2 vriendinnen. Als we iets per twee moeten doen, is dat dus steeds een probleem. Er blijft altijd één iemand over. Die pechvogel komt dan met Nestor te werken. Nestor is een vervelend joch, zonder vrienden, die neuspeutert en als hij een 8 heeft, zeurt dat hij een niveau zal moeten zakken en zo nog van die onzin. En meestal ben ik die pechvogel. Want Fab vraagt steeds voordat ik er de kans toe krijg aan Britney of ze met haar wil werken. Soms heb ik het idee dat Fabiënne Britney en mij uit elkaar wil drijven. Britney en ik zijn al heel lang beste vriendinnen en Fab is later bij ons groepje gekomen. Maar toch is Fab een goede vriendin van me. Ze heeft ook haar goede kantjes. En ik wil haar niet kwijt.
"Euh nee, jullie werken samen met diegene waar jullie nu naast zitten, ok?", zegt meneer Van Oversteek. Mijn hart maakt een sprongetje. Met Rein! Ik zie Fabiënne nijdig kijken. Ze moet nochtans met Sarah, die is aardig.
"Yeah, wij samen!", zegt Rein, hij klinkt oprecht blij. Ik glimlach.
"Mag MainStreet ook als onderwerp van de spreekbeurt?", vraagt Rein.
"Natuurlijk. Dat is toch ook een Nederlandse band!"
"Meneer, dat is niet eerlijk. Dan hoeven zij niks op te zoeken!", zegt Laura, een meisje uit mijn klas, boos.
"Als jij een band kiest, waar je fan van vent, hoef je ook niet veel op te zoeken!", antwoordt meneer Van Oversteek. Laura bromt.
"Dat is dan geregeld. Nog vragen? Nee.... Oké, dan open je werkboek op bladzijde 149 en je handboek op bladzijde 91!" Ik zoek in mijn tas en haal er zuchtend, de juiste boeken, die ik gelukkig bij heb uit.
"Ik heb mijn handboeken nog niet. Mag ik bij jou meekijken?", vraagt Rein.
"Tuurlijk." Ik schuif blozend mijn handboek naar het midden tussen ons in. Ik probeer me te concentreren op mijn oefeningen. Wanneer ik eindelijk klaar ben, zie ik Fabiënne naar me kijken. Op het moment dat ze ziet dat ik terugkijk, draait ze haar hoofd snel weer om.
Reageer (1)
SNEL VERDAHH XX LIEFS
1 decennium geleden