Foto bij 1. Leasen

1 januari 2014
10 uur

Het is koud, super koud. Maar dat maakt me niet uit. Vandaag ga ik voor het eerst op mijn lievelingspaard rijden, een beetje sneeuw houd me niet tegen! Zoë is nog niet zo lang van de manege, ze was van een meisje die haar eerst als eigen paard op de manege stalde. Ze heeft nu alleen niet genoeg geld meer om Zoë te onderhouden, ze heeft haar dus aan de manege gegeven tot ze weer genoeg geld heeft. Ik ben super blij dat ze van de manege is, ze is echt een geweldig paard. Alleen je zal zien dat ze van me af word genomen als ik een band met haar heb... Maarja dat is nu nog niet!

Na 20 minuten fietsen kom ik aan op de manege, ik zet mijn fiets op slot en loop naar de ingang. Ik laat mijn spullen altijd op stal staan dus die hoef ik gelukkig niet mee te slepen op de fiets. Binnen doe ik mijn muts af en mijn jas uit. Die muts heeft niet veel nut gehad, door de gesmolten sneeuw is mijn haar zijk nat... Ik leg mijn jas en muts op de verwarming en loop via een deur naar stal toe. Gelijk in de eerste stal staat Zoë, ik ga voor haar stal staan en met oortjes naar voren kijkt ze naar me op. 'Hee meisje' zeg ik blij en ik open haar staldeur. Ze loopt naar me toe en ik aai haar over haar hoofd en hals. 'Ik ben zo terug, even mijn halster en poetsspullen pakken, dan ga ik je lekker poetsen op de poetsplaats!' zeg ik tegen Zoë, ik geef haar een klopje op haar hals en doe haar staldeur dicht. Na nog een blik op haar ga ik mijn spullen pakken.

Als mijn poetsspullen op de poetssplaats staan loop ik terug naar Zoë. Normaal mogen de mensen van de manege niet poetsen op de poetsplaats, want daar staan de eigen paarden. Maar als je least mag je een uur vrij rijden, dus dan is het even een soort van jou paard en mogen we wel op de poetsplaats. Als ik bij Zoë ben doe ik haar stal open en haar halster om. Ik doe haar deken al vast af en leg hem onder haar voerbak. Daarna neem ik haar mee haar stal uit en loop naar de poetsplaats. Als ze goed vast staat begin ik met poetsen, ze geniet er van. Zoë stond vroeger ook vaak op de poetsplaats dus ze vind het leuk om er weer te staan. Ze herkent de paarden en hinnikt ook zachtjes naar een paar, heel schattig!

Na een half uur poetsen is Zoë helemaal schoon. Ik doe een paar stapjes naar achter en pak mijn telefoon om een paar foto's te maken. Ik vind het heel leuk om foto's te hebben en te maken dus dat doe ik nogal vaak. 'Zo zo mevrouwtje, weer foto's aan het maken?' hoor ik iemand lachend achter me zeggen. Ik draai me om en geef lachend mijn beste vriendin Puck een knuffel. 'Sorry ik ben een beetje laat, mij moeder wou me perse brengen maar deed er wel heel lang over om beneden te komen'zegt Puck. Ik lach 'geeft niet hoor! Ik ga nu zadelen dus kan jij even bij haar blijven staan en..' '..en een paar foto's maken?' valt Puck me lachend in. 'Precies!' Zeg ik en ik geef haar mijn telefoon, ze maakt een paar foto's terwijl ik de spullen haal.

Als ik terug kom maak Puck nog een paar foto's van mij en Zoë en dan zadel ik haar. Ze blijft goed stil staan en ze dus al snel gezadeld. Ik doe mijn cap op en loop met Zoë naar de bak. 'Deur vrij!!' roep ik en Puck houdt de deur voor me open. Er is 1 meisje in de bak met een eigen paard. Als de singel strak genoeg zit stap ik op. Puck maakt een paar foto's en gaat dan de bak uit, met een aardig tempo stap ik weg. 'Zoë heeft energie!' zeg ik lachend tegen Puck als ze steeds sneller gaat stappen. Ik hou haar een beetje in en rijd wat figuren om haar goed los en warm te rijden. Na ongeveer 10 minuutjes draaf ik aan, ze draaft echt super lekker! Net als of ze op een wolkje rijd. Ook in draf rijd ik figuurtjes, nu ook wat moeilijkere als wijken, en schouderbinnenwaards. Zoë vind ze wel moeilijk maar ze doet goed haar best. Na lang genoeg te hebben gedraafd galoppeer ik aan, een super fijne galop! Zoë vind het wel super leuk om snel te gaan, en ze gaat ook steeds een beetje harder, maar dat vind ik niet erg, ik hou wel van snel gaan! Het lijkt mij echt geweldig om op haar in rengalop over het strand, of een lange grasvlake te gaan! Na een paar rondjes neem ik haar weer terug naar draf en verander van hand. Als ze weer goed op adem is galoppeer ik aan. Het gaat super goed, tot het andere paard besluit om een sprintje te trekken richting Zoë en mij. Het paard rent keihard naar ons toe en wil zoë bijten, ze ontwijkt de beet door snel op zij te springen. Mijn beugels vallen uit, en als Zoë dat merkt gaat ze snel terug naar stap. Dankzij haar zijn we dus niet gebeten, en ben ik niet gevallen. Het meisje op het andere paard is van de schrik snel afgestapt, ze weet wel dat haar paard andere niet mag, maar dit heeft hij nog nooit gedaan. 'Sorry , sorry , sorry!' zegt ze tegen mij, 'ik weet niet wat hij opeens had, ben je oke?!' 'Ja, ik heb niks, dankzij Zoë' zeg ik met een glimlach en ik aai Zoë over haar hals en doe mijn beugels weer aan. Het meisje besluit om de bak uit te gaan en haar paard in de stapmolen te zetten. Dus nu rijd ik alleen in de bak. Ik beloon Zoë en rijd haar dan richting Puck. 'Ik heb het gefilmt!!' zegt ze. 'Oke ' zeg ik lachend, 'kan je aan Patty (eigenaresse) vragen of ik zonder zadel mag uitstappen?' vraag ik aan Puck en ik aai Zoë over haar hals. 'Tuurlijk!' zegt ze , na nog een paar foto's loopt ze weg op zoek naar Patty. Ik laat Zoë nog even aandraven en laat haar haar hals strekken. Dat kan ze heel goed. Na een paar rondjes en nog een keer van hand veranderen neem ik haar terug naar stap en beloon haar uitbundig. Intussen is Puck ook weer terug 'het mag!' zegt ze. Blij laat ik Zoë naar haar toe stappen en ik stap af, ik maak de singel los en leg het zadel op de bakrand terwijl Puck Zoë vast houdt. Puck geeft me een voetje zodat ik op Zoë kom. Ze maak snel een paar foto's en dan laat ik Zoë lekker uitstappen. Ik beloon haar nog een paar keer en knuffel haar. 'Je bent echt perfect Zoë, ik hou van je!' De laatste paar rondjes neurie ik een liedje, ze word er heel rustig van. Als Zoë weer goed op adem is stuur ik haar naar de ac-lijn en stap ik af. Ik geef haar nog een dikke knuffel en loop dan de bak uit die Puck voor me openn heeft gedaan. Op de poetsplaats doe ik Zoë haar hoofdstel af en halster om, daarna ruim ik mijn spullen op.

Met een handje snoepjes loop ik terug naar Zoë, 'hier lieffie, deze heb je dik verdiend!' zeg ik en ik geef haar de snoepjes. 'Zooëë!! mijn meisje!!' hoor ik iemand achter me roepen. Het is Jane... Zij heeft altijd heel toevallig de zelfde lieveling als mij, en dan probeerd ze me altijd jaloers te maken. Ze wil dat het paard haar leuker vind als mij... Ik kijk geïriteerd naar Puck, en ze snapt me. 'Ik ga je zo lekker lang poetsen en met je knuffelen knapperd van me!' zegt Jane tegen Zoë. Ze aait haar nog even over haar hoofd en loopt dan weg na ons nog even gedag te zeggen. 'Ik ben trots op je Zoë, en als ze zo irritant is mag je best boos worden op haar hoor' zeg ik met een heel zacht lachje. Ik aai Zoë nog even en zet haar dan op stal zodat ze lekker haar stro en hooi kan eten. Als ze haar deken om heeft gaan Puck en ik naar de kantine na nog een dikke knuffel.

Reageer (1)

  • Kelpie

    t komt me ook echt niet bekent voor op sommige punten op zo^^
    haha, super!

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen