Marie-Claire Del Fernandez

"Zitten in je zadel Geraldine.", zei ik.
Bonheur, leek het niet zo fijn te vinden dat hij moest werken.
"Kom eens hierheen."
Ze reed mijn richting op en stopte voor mijn neus. Ik ging met mijn vingers in het paard zijn mond en voelde aan zijn tanden.
"Hij moet naar de tandarts.", deelde ik haar mee.
"Hij is irritant omdat hij pijn heeft en ik denk ook dat je met een zachtere hand kan rijden.", vervolgde ik mijn uitleg.
Ze keek me niet begrijpend aan.
"Ik doe het wel even voor.", glimlachte ik.
Ze stapte af, overhandigde haar helm aan me, wordt ook wel een tok genoemd. Zonder dat ding op mijn hoofd stapte ik nooit op een paard. Zelfs niet op Chianty. Paarden bleven nou éénmaal dieren en je wist maar nooit. Ik stapte behendig op en voelde meteen hoe ik het dier moest aan nemen.
"Kijk goed."
Ik draafde aan en bleef zitten in mijn zadel, ging zacht spelen met mijn teugels, het gene waarmee je je paard stuurt en dreef hem over zijn kuiten met mijn benen. Kuitwijken, werd het ook wel genoemd. Hij liep goed, lekker zacht.
"Wow.", joelde ze.
"Kan je ook hem eens proberen te wisselen van galop.", vroeg ze dan.
Ik knikte en sprong gelijk aan in galop. Momenteel bevond ik me op de rechterhand, dat is als je op je paard zit dat je rechterhand zich aan de binnenkant van de piste bevindt. Ik reed een acht en net in het midden van mijn acht, waar de virtuele letter X lag, veranderde ik mijn evenwicht en mijn benen en het paard wisselde van galop.
"Geweldig, bij mij wil hij dat niet doen.", zei ze dan.
"Ik leg je wel een manier uit hoe je het hem en jezelf kan aanleren.", grijnsde ik.
Daarna stopte ik het paard terug en liet haar weer opstappen. In mijn ooghoeken zag ik dat Pierre-Arnaud, mijn vader, mijn moeder, Olga, Jenna en Eliane zaten te kijken.
"Rijdt hem maar aan in draf.", glimlachte ik.
Ze deed wat er van haar gevraagd werd.
"Zachter met je handen."
Meteen viel het paard zijn hoofd lichtjes naar beneden en kwam hij in de hand.
"Super en nu knijpen op je teugels alsof je er sponsjes in je handen hebt. Zitten in je zadel op de middellijn en drijven met je benen."
Het dier week over zijn kuit, niet zo geweldig als hij bij mij deed, maar als ze dit op haar niveau deed, dan kreeg ze echt goede punten van de jury.
"Hij doet het!", joelde ze.
Ik grinnikte.
"Nu gaan we een wissel proberen. Je gaat aan galoperen, volgt de hoefslag, bij K rijd je een diagonaal en dan bij X, neem je voorzichtig terug op twee passen draven, en terug aanspringen in de juiste galop. Vergeet je evenwicht en je benen niet te verschuiven."
Ze knikte en probeerde het. De eerste keer ging niet zo goed, maar de laatste keren ging het echt al geweldig.
"Genoeg gewerkt voor vandaag Geraldine, hij is moe. Stap hem maar uit.", glimlachte ik.
"Olga, uitstappen.", beveelde ze haar stalknecht.
Deze gehoorzaamde haar en liep de piste in. Geraldine stapte tevreden van haar paard.
"Dat was geweldig."
"Je deed het ook goed."
"Dank je."
We liepen met zijn tweeën naar de rest.
"Je bent echt goed Marie-Claire.", deelde Pierre-Arnaud me mee.
"Dank u wel.", glimlachte ik.

Reageer (1)

  • Safi

    Awesome!
    Snel verder

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen