1 ~ Direction
Tevreden keek ik naar mijn ingepakte koffer, het was altijd nog een heel werk om alles er in te krijgen. Niet dat ik zoveel kleding mee nam voor een weekje logeren maar andere dingen zoals: een leesboek, enorm grote toilettas, pyjama enz. Alles bij elkaar zoeken en in mijn koffer te proppen was een helse klus. Mijn aller beste vriendin Lilly keek me grijnzend aan.
'Dit word een geweldige week! We gaan natuurlijk uit vrijdagavond en iedere avond films kijken. En ONE DIRECTION...' begon Lilly te ratelen.
'Lilly, het word vast geweldig, maar ik hou niet van One Direction!' zei ik terwijl ik haar One Direction praatje afkapte.
Ze keek me een beetje beteuterd aan maar al snel begon ze weer te grijnzen.
Mijn lieve moeder had vorige week plotsklaps besloten om op vakantie te gaan naar Italië, zonder mij. Mijn "lieve" moeder had geregeld dat ik bij mij beste vriendin kon komen logeren, zoiets als een oppas. Ik ben 19, ik kan heus wel een weekje thuis logeren zonder de boel op te blazen. Maar wat ik ook zei, hoe erg ik ook smeekte en zeurde, ik mocht niet mee. Het ergste van dit alles was nog wel, dat mijn moeders nieuwe vriend Peter wel mee mocht. En ze probeerde de vakantie van me af te schudde met woorden als: "Maar liefje, Peter en ik willen graag "romantisch" vakantie vieren, met z'n tweeën."
Ten eerste: Peter was zo romantisch als een deurknop.
Ten tweede: Als zij romantisch willen doen kan ik best bij het zwembad liggen.
'Grace? Hallo?' riep Lilly terwijl ze haar hand voor mijn gezicht heen en weer schudde.
Ik keek haar glimlachend aan, ook al was ik het niet met mijn moeder eens, dit zou wel een geweldige week worden. Ik pakte mijn koffer in mijn ene hand en mijn gitaartas in mijn rechter hand en slingerend onder het gewicht begon ik naar beneden te lopen. Beneden stond mijn moeder, de tassen en koffers stonden in een kringetje om haar heen, ze glimlachte naar me maar ik glimlachte niet terug. Er heerste een ongemakkelijke stilte.
'Ik ga even kijken of mijn moeder al buiten op staat.' zei Lilly snel terwijl ze de voordeur uitliep.
'Liefje, ik moet je wat vertellen,' zei mijn moeder op een serieuze toon ' ik ben opzoek gegaan naar je vader.'
Het bleef een moment stil terwijl ik dit probeerde te bevatten. Ik had mijn vader nooit gekend, hij had met mijn moeder een 'one night stand' gehad en gaf later aan mijn moeder toe dat hij getrouwd was. Hij maakte tot mijn zesde verjaardag iedere maand geld over en kwam tot dat ik vijf jaar was bijna iedere drie maanden langs. Zijn familie wist volgens mij niets over me, waarom hij na mijn zesde verjaardag niets meer van zich heeft laten horen is me een raadsel. Ik wist zijn naam niet meer en mijn moeder wilde eigenlijk nooit meer over hem praten.
'Ik vond hem via Fakebook, je weet wel die socialmedia site,' vervolgde mijn moeder doodleuk 'ik heb wat foto's van je doorgegeven en hij wil je graag nog een keertje ontmoeten, dus gaan wij binnenkort naar Londen.'
Mijn moeder keek me vrolijk aan, te vrolijk. Ze had dit allemaal voor mij gedaan, want ik denk dat het haarzelf pijn deed.
De auto reed langzaam de straat uit, ik zwaaide. Daar ging mijn moeder met haar nieuwe vriend maar ik had er niet zo'n goed gevoel bij.
Een paar dagen later:
Het was vrijdag avond, Lily en ik waren ons aan het klaar maken. We zouden uitgaan in de clubs rond het grote plein, hier in Amsterdam. Lilly en ik waren beide negentien, we waren allebei een jaar op de middelbare school blijven zitten en nu waren we samen bezig met ons laatste jaar op de middelbare school. Het was herfstvakantie, we hadden een week vakantie om ons daarna weer op school te storten. Ik had zin om naar de club te gaan, het was alweer een tijdje geleden dat ik daar was geweest. Lilly zag er geweldig uit in haar zwarte cocktail jurkje met zilveren knopjes en bijpassende schoenen. Lilly's bruine haar paste daar ontzettend goed bij. Ik had een wit bloesje aan met witte shorts, zilveren oorbellen en bijpassende armbanden. Mijn pumps waren helemaal zilverkleurig. Klaar om te gaan!
De felle lichten, de harde muziek, de vele mensen, de drank. Dit was een geweldig feestje.
Reageer (1)
Peter was zo romantisch als een deurknop. hahah zoooo droog.
1 decennium geledenSnel verder Xx