#2 The city
De Stad
Rook zoeft door de straten heen. Mensen gillen en kijken gechoqueerd naar het vreselijke ongeluk wat een paar minuten geleden plaats had gevonden. Niemand had ooit durven te denken dat zoiets had kunnen gebeuren. Een man komt de stofwolk uit gestrompeld. Zijn gezicht zit vol met grijze stof en een lusteloze blik is duidelijk te zien in zijn ogen. Hij was de laatste persoon die het zuidelijke gebouw van de Twin Towers levend verliet. Achter hem hoort hij mensen schreeuwen, gillend om hulp vlak voor de muren van het gebouw het zware gewicht niet meer houden en neerstorten.
Twee dagen later komt de man thuis. Na een aantal uur rond te hebben gestrompeld in de stad en een dag in het ziekenhuis te hebben gelegen mocht hij eindelijk naar de plek waar hij zo graag heen wilde, zijn veilige huis. Zijn vrouw en kinderen rennen huilend op hem af, dankbaar dat hun echtgenoot en vader nog leeft. Maar niets is wat het lijkt. Fysiek is de man dan nog wel in leven, mentaal is zijn leven totaal van de kaart. De verschrikkelijke beelden van de instortingen van de gebouwen, de lijdende mensen die hij zag blijven verschijnen in zijn hoofd. Het is het enige waar de man nog aan kan denken.
Na ruim een half jaar vertrekt de man uit zijn huis. Dit maal met een aantal koffers. Hij verlaat zijn vrouw en kinderen om zijn leven alleen voort te zetten. Ondanks vele inspanningen en pogingen was de man niet meer wie hij voor het ongeval was. Zijn vrouw kon het feit dat haar man zo was veranderd niet verdragen en vroeg een echtscheiding aan. De vrouw kreeg alle voogdij en de man moest een nieuw huis vinden.
Het is nu twaalf jaar later en de man is nog steeds niet hersteld. Zijn kinderen zijn inmiddels opgegroeid en hebben hun eigen families. Zijn ex-vrouw is hertrouwd en woont samen met haar echtgenoot in een huisje net buiten New York. Maar de man is nog steeds alleen. Alles wat hij liefhad in zijn leven was verdwenen, niets had hij meer over. Zijn kinderen, vrouw, vrienden en collega’s hebben hem allemaal verlaten. Het enige wat de man nog over heeft zijn de torenhoge rekeningen die hij moet betalen van de regering. Ook al heeft hij geen baan en is zijn uitkering minimaal, moet de man voor ‘de armen’ betalen.
Nooit meer heeft de man kunnen herstellen. Hij had totaal geen lust meer in zijn leven en zag er het nut niet meer van in. Op elf september 2013 heeft hij zichzelf van het leven beroofd. Naar zijn mening twaalf jaar nadat hij eigenlijk had moeten overlijden. Zijn begrafenis was klein, alleen zijn kinderen waren aanwezig.
Zo zie je hoe één gebeurtenis een leven totaal kan verwoesten. 3001 mensen verloren hun leven aan het ongeluk elf september, exclusief van de mensen die wel overleefden maar mentaal nooit meer zijn hersteld. Zo zie je maar, beoordeel een boek niet op de kaft.
Reageer (1)
Wauw echt mooi geschreven !!!
1 decennium geledenJe hebt echt talent <3