Foto bij Epiloog (Ella)

Ik draai de kraan open en voel meteen de koude stralen op mijn huid spetten. Ik draai aan beide knoppen tot ik een goed evenwicht vind tussen warm en koud. Terwijl ik de goedruikende zeep tot schuim wrijf, denk ik na over wat de dag zal brengen. Als alle schuim is weggespoeld, steek ik mijn hoofd onder de sproeier. Als mijn haren voldoende nat zijn, neem ik de shampoo fles. Uit gewoonte ruik ik eerst voor ik het goedje in mijn haren smeer. Ik masseer het voldoende lang in voordat ik het uitspoel. Ik kijk hoe de laatste restjes schuim door het putje wegspoelen, voor ik de kranen dichtdraai en de douche uitstap. Zoals me opgedragen is geweest, droog ik mijn huid af maar laat mijn haren druipen. Als ik mijn lingerie aanheb, ga ik naar de kapper die al alles heeft uitgestald. Ik neem plaats op de klaargezette stoel en laat me helemaal onder handen nemen. Nadat hij klaar is, toont hij me met behulp van spiegeltjes hoe mijn haar zit. Ik knik tevreden en word dan onder handen genomen door de schminkster. Ik vraag zo naturel maar mooi mogelijk en ben zeer tevreden met het resultaat. Zo tevreden dat ik ze nog eens laat uitleggen hoe je het bereikt. Daarna helpen mama en Jasmien me in mijn jurk. Als Jasmien vertrekt, blijven mama en ik nog alleen over in mijn appartement. De kapper en schminkster zijn al vertrokken.
‘Ben je er klaar voor, lieverd?’ vraagt mam. Ik sta voor de spiegel en kijk naar haar reflexie achter me. Ik knik. Mijn ogen vullen zich lichtjes met tranen.
‘Lieverd, je gaat toch niet huilen?’ vraagt mams me en ze legt een hand op mijn schouders.
‘Ik wou dat paps erbij was. Dat hij me weggaf, zoals het hoort’, zeg ik, voorzichtig om de tranen binnen te houden.
‘Ik weet het, meisje. Ik wou het ook’, antwoordt ze als ze me een bemoedigend schouderklopje geeft.
‘Komaan, het is jouw dag en die gaat nu van start’, zegt ze. Ze heeft gelijk want de auto toetert die me naar de kerk brengt, waar Liam op me wacht. Mams helpt me zonder kleerscheuren naar beneden. Gelukkig want het zou zonde zijn van mijn prachtige bruidsjurk. Ik kijk goedkeurend naar de oldtimer die op me staat te wachten. Dit is wat ik wou, en Liam was onmiddellijk akkoord. Ook dit keer helpt mams me zodat ik de auto in geraak zonder mijn juweeltje te beschadigen. Als ze naast me heeft plaatsgenomen, doet de chauffeur de deur dicht en loop omheen de auto. Hij stapt in, start het oude bakje en rijdt ons richting de kerk. Heel de weg hou ik mams hand vast. Hij moet ondertussen al plat geknepen zijn door mijn zenuwen. Niets te vroeg bereiken we de kerk waar ik in shock uit het raam staar. Massa’s mensen zijn komen opdagen. Familie, vrienden en kennissen maar ook oude fans en pers. Een wereldster die gaat trouwen, het brengt veel parade met zich mee. Ik wacht tot mama uitgestapt is en neem dankbaar haar hand aan om uit de auto te stappen. In gedachten zeg ik tegen mezelf dat ik zo elegant mogelijk moet proberen zijn, want alles wat ik nu verkeerd doe, word met haviksogen bekeken. Als ik uitgestapt ben, kijk ik om me heen. Elouise en Harry, Eleanor en Louis, Jasmien en Niall, Perrie en Zayn, Molly, Leigh-Ann, Jade en Jesy. Al onze andere vrienden en kennissen. Tantes en nonkels, neven en nichten, oma’s en opa’s van Liam die gekomen zijn. En mijn familie die speciaal voor deze gelegenheid de boot richting Engeland heeft genomen. Ik heb ze allen in geen jaren meer gezien dus onderdruk ik wel even een lachje als ik ze herken. De muziek speelt en stap voor stap lopen mams en ik de kerk binnen. Elke stap brengt me dichter bij Liam. Nu zie ik hem nog niet. Eenmaal ik in de deurpost kom, zie ik hem staan. Stralend in zijn kostuum. Met een glimlach die me zwak maakt. En dan weet ik het nog zekerder. Dat is de glimlach waar ik niet zonder leven kan.
‘Now you’re husband and wife, you may kiss the bride’, zegt de priester. Ik draai me richting Liam. Liam draait zich in mijn richting. Ik leun naar voor en op het moment dat zijn lippen de mijne raken, sluiten mijn ogen. Het is perfect. Dan begint iedereen te juichen. Ik voel hoe Liam lacht tijdens de kus en voorzichtig leun ik weer naar achter. Als iedereen de kerk uit is, mogen Liam en ik het gangpad aflopen. Ik neem zijn hand, kijk in zijn ogen en dan lopen we stap voor stap naar buiten. Eenmaal buiten gooit iedereen met rijst. Ik begin te lachen met Liam in mijn voetsporen. Als ik de oldtimer ben in geraakt en Liam naast me heeft plaatsenomen, worden we richting de feestzaal gevoerd.
‘Oom Karel!’ Ik geef hem een knuffel. Liam, mama, Liam’s ouders en ik staan aan de ingang van de feestzaal. Iedereen feliciteert ons, geeft ons cadeautjes en gaat dan naar binnen.
‘Ella! Je bent prachtig!’ Hij bekijkt me van top tot teen.
‘Dank je. En ook bedankt dat je wou komen.’
‘Dat is geen enkel probleem.’ Hij heeft me nog een knipoog en gaat dan naar Liam. Mijn familie leert eindelijk Liam kennen, en dan is het nog op onze trouw. Nadat tante Janne, nicht Lien en neefje Joris zijn gepasseerd is iedereen binnen.
Ik sta recht van tafel en tik op mijn glas.
‘Hello everyone, thank you for being here. Thanks to Liam’s family, I already feel home in this big family who was a real stranger to me. I want to thank Liam’s parents. They helped me in the beginning when I moved to here and they’re always there when we need them. Thanks to Elouise and Harry, Eleanor and Louis, Perrie and Zayn, Niall, Molly, Leigh-Ann ,Jesy and Jade for being our friends. Without you I would go lost and I appreciate everything you do to me, from listening to shopping to be there for me. And Jasmien, I really want to thank you. You helped me back in Belgium and you helped me even when a sea hold us apart. You came in the vacation and you didn’t want to leave anymore. I’m so happy you found Niall and I love you. And special thanks to my family, years ago I pushed on their doorbell and when they asked me in I just said “I’m here to say goodbye, because I’m moving to Great Britain.” They we’re very important in my childhood and they’re still important to me, even I don’t see them anymore. They didn’t see me for years but they still came whole the way from Belgium for my marriage. I love you all. Mom, I want to thank you for letting me do this. Not many mothers would let their daughter move to Great Britain on their eighteenth. I really love you and I’m really happy you’re my mother. Thank you for everything you’ve ever done to me. Liam, I want to thank you. We met because I was lost. We were only twelve and we had to tell everything by writing letters. On our fifteenth we started a relationship, over sea. And we were both so excited when I moved. I want to thank you for all these beautiful years and everything you have done for me. I saw the world because of you and I never want to lose you. I really, really love you. And the last person I want to thank is my father. He was my best friend when I grew up, and that never changed. Thanks to him I love Great Britain and I’m still thankful he wanted to move when I asked him. I want to thank God for having him as father and even he isn’t here physically, he’s here in our hearts and he will always be. Daddy, your little girl still loves you.’ Ik ga zitten terwijl iedereen applaudisseert voor mijn speech. Liam gaat staan aan begint de zijne.
‘It will be hard to get over Ella’s speech. And she almost said everything but I give it a shot. I want to thank my parents first. They made me to who I am and without them I wouldn’t even be here. They supported me with the X-Factor and One Direction. They even supported me when I had a girlfriend in Belgium. Mom, you wanted to do everything even when I moved in with Ella. You’re a real sweetheart and I will always love you. I respect everything about you and what you did for me. Dad, thanks for everything you did. And for everything you’re going to do. I love you and that will never change. Thanks to my family, they were there for me when my parents were at work or somewhere else. I could walk in whenever I wanted and that was by all of you, thanks. I want to thank Ella’s family. I only met you all today. But you came from Belgium for just a wedding and that means very much for us. I want to thank Ella’s mom, Laura. You let her move to Great Britain and supported her. I like the vacations you come and the talks we can have. I want to thank, Ella’s dad, Mark. He meant a lot to Ella and to me. He didn’t mind I took his daughter on tour when he was alone at our apartment. And the half year we had with him after the tour were amazing. I want to thank him for having such an amazing daughter and for let me marrying her. Girls, Jasmien, Eleanor, Elouise, Perrie, Molly, Jesy, Jade and Leigh-Ann, thank you for being there for Ella and for me. You can talk to Ella when she need it and when I don’t understand her girls trouble. You want to go shopping when I want to stay home. Thank you for everything. And Jasmien, special thanks to you, you came those years ago with the wonderful idea for Ella to move. You was there for her in Belgium when I couldn’t. Thank you. And boys… Louis, Harry, Niall and Zayn, thank you very, very much. We met as total strangers in a band. Didn’t know what to do or what not to do, but we became best friends, brothers. We had an amazing time together and it isn’t over. I’m sure there will be a lot more of those years. You helped me with everything. A massive thank you. And Ella, my princess, I still remember you. Twelve years old, lost and you asked my help in some weird English way. I just wanted to be kind, so I helped you but I never expected we would be here today. I want to thank you for everything you have done, and that’s a lot. You left your country for me and all I want to say is I love you more than it’s possible.’ Hij gaat zitten en geeft me een zoen.

‘Liam? Can you leave me alone for a moment?’ We gaan op huwelijksreis vertrekken maar ik wou eerst nog even langs papa’s graf. Hij geeft een zoen op mijn voorhoofd en gaat naar de auto. Ik hurk neer bij papa’s graf en de woorden rollen uit mijn mond.
‘Dag paps. Ik wou nog even passeren. Gisteren was geweldig. de mooiste dag uit mijn leven moest jij erbij zijn. Liam was zo perfect in zijn kostuum en ik had zo’n mooie bruidsjurk aan en iedereen was er. Liam en ik gaven elk een speech en ik ben ervan overtuigt dat je ze hebt gehoord. Ik wil je bedanken. Ik weet dat jij over mij gewaakt hebt gisteren en dat het dankzij jou zo perfect liep. Je was er bij. In mijn hart en dat van alle andere. Ik mis je, papa. Ik wil dat je terug hier bent en dat je nooit ALS had. Ik heb mijn papa nodig hier in deze wereld en ik wil niemand die jouw plaats inneemt. Ik hou van je, papa. Zoals ik altijd van je gehouden heb en zoals ik altijd van je zal houden. Dag Daddy.’ Ik sta recht en werp een kushandje richting papa’s foto. Ik wil wegwandelen maar dan schiet me nog iets te binnen. Ik wrijf over mijn buik en zeg.
‘Oh ja, papa? Ik beloof het je, als het een jongen word, vernoem ik hem naar jou.’

Reageer (2)

  • LeLouisx3

    Aaaah het is je gelukt om de link te plakken

    1 decennium geleden
  • Merry10002Xx

    Ze is zwanger!!!!" *flip* omg!!!!! Cool!!

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen