27|
Eva
‘Shit!’ Ik loop met mijn handen in mijn haar heen en weer. ‘Shit shit shit.’ Mompel ik. ‘Shit? Was da?’ Hoor ik Kevin aan Remus vragen. ‘Ik ga haar achterna.’ Zeg ik vastberaden. Ik kijk over mijn schouder heen en zie daar Rapunzel in tranen. Gelukkig heeft Flynn haar stevig vast. ‘Ik heb een beter idee.’ Wodan doet een stap naar voren en staat daarmee tussen mij en het gat in. ‘Ík ga haar achterna.’ Zegt hij alsof er geen andere keus is. Ik grinnik. Als ik dat laat gebeuren is Joy nog jaren boos op me. ‘Dat lijkt me geen goed idee.’ Zeg ik terwijl ik hem aan de kant probeer te duwen. Dát lukt natuurlijk niet. ‘Dus Joy heeft meer overlevingskans als jij haar achterna gaat?’ Shit, misschien heeft hij daar een punt… ‘We kunnen toch met z’n alle?’ Stelt Rapunzel tussen haar gesnik door voor. Wodan fronst. ‘Of we splitsen op. De ene helft brengt Rapunzel thuis, de ander gaat Joy achterna.’ Dat meen je niet… Moet ik kiezen tussen Rapunzel en Joy? Ik zucht diep en breng mijn handen voor mijn gezicht. Wat te doen? Wat te doen? ‘Gaat het?’ Wordt er in mijn oor gefluisterd. Ik herken Rapunzel haar stem. ‘Jap.’ Mompel ik terug. Ze pakt mijn handen van mijn gezicht. ‘Ik snap het als je Joy achterna wil.’ Ze schenkt me een waterige glimlach. ‘Maar ik wil ook met jou mee.’ De tranen komen bij mij nu ook. Normaal huil ik nooit. Joy had het me verboden. Élu huilen niet. Geen zwakte tonen. Rapunzel slaat haar armen om me heen. ‘Wat je ook beslist. Je blijft mijn beste vriendin.’ Fluistert ze zachtjes. Ik knik en verstevig mijn grip op Rapunzel. Ik laat Rapunzel zuchtend los. ‘Geef me een minuutje.’ Zeg ik tegen Rapunzel, al weet ik dat de rest het ook gehoord heeft.
Wat te doen? Wat te doen? Met mijn nagel kras ik in het boomschors van de dikke boom waar ik tegenaan zit. Joy heeft mij vast niet nodig. Ik kan niet vechten, niet écht koken en ik ben meestal zo bang als een eekhoorn. Maar ze is mijn zus. En Rapunzel… Zal ik haar ooit weer zien? En zal ik ooit weer een kans hebben om naar Narnia te gaan? En ze noemde mij haar beste vriendin. Maar zij heeft Flynn al, dus alleen zal ze niet zijn. ‘Hulp nodig?’ Ik kijk omhoog en zie Kevin met een bezorg gezicht voor me staan. ‘Neh.’ Ik kijk weg. Bloedzuiger. ‘Zeker? We kunnen allemaal je hersens horen kraken. Als je het niet weet dan kan ik je wel helpen hoor.’ Ondanks dat ik hem afgewezen had gaat hij naast me zitten. ‘Ik zou mee met Rapunzel gaan als ik jou was.’ Hij kijkt me serieus aan. ‘Ja?’ Hij knikt. Misschien heeft hij gelijk. Joy overleefd het wel zonder mij. ‘Oké.’ Geef ik dan toe terwijl ik aanstalten maak om op te staan. ‘Ben je altijd zo makkelijk te overtuigen?' Grijnst Kevin. Ik trek mijn wenkbrauw op. ‘Nee.’ Zeg ik dan duidelijk. Voordat hij zich andere dingen in zijn hoofd gaat halen. Zodra we weer bij de groep staan slaat Rapunzel een arm om me heen. ‘Goed. Rapunzel, Eva, Flynn, Kevin en Remus gaan naar Narnia. Dan, Tom en ik springen in het gat en gaan naar Wonderland. We ontmoeten elkaar op het drie landenpunt. Het punt waar Narnia, Wonderland en het Verre Oosten elkaar kruisen.’ We knikken allemaal instemmend. ‘We hebben geen tijd te verliezen.’ Wodan richt zich op de vampiertweeling. Ze knikken en stappen iets dichter bij het gat. ‘Succes.’ Zeg ik zacht. Ik ontvang twee identieke glimlachen van de tweeling voordat ze het gat in springen. ‘Doe haar de groeten.’ Zeg ik tegen Wodan. Hij knikt kort en verdwijnt dan ook het gat in. Heb ik wel de juiste beslissing gemaakt? Had ik met ze mee moeten gaan? Een warme hand wordt op mijn schouder gelegd. ‘Je hebt de juiste beslissing gemaakt, Eef.’ Zegt Remus met een glimlach. Ik knik, maar kan de tranen die zich in mijn ogen vormen niet tegenhouden.
Reageer (1)
Snel verder
1 decennium geleden