Foto bij Chapter four

take it easy.

Skye en Jonathan lopen door de gang. Het is pauze.
"Wat heb jij bij je voor de lunch?" vraagt Jonathan aan Skye.
"geen idee, iets eetbaars hopelijk" antwoordt Skye en ze lopen naar het dichtstbijzijnde tafeltje.
Jonathan begint met het uitpakken van zijn broodtrommel.
"hey hoor je dat?" fluistert Skye ineens. Ze kijkt om zich heen.
Jonathan kijkt ook om zich heen. "wat?"
"dat lawaai? Waar komt dat vandaan?" Skye staat op.
Jonathan pakt snel zijn broodtrommel weer terug in en staat ook op.
"het komt daar vandaan!" zegt Skye en ze wijst richting de gang.
Jonathan loopt achter haar aan. Wanneer ze de gang inlopen zien ze dat er zich een groepje heeft verzameld.
"aan de kant" roept Skye en wurmt zich erdoorheen.
"Geef het dan?" klinkt er dreigend vanuit het midden van de kring.
Skye ziet een jongen in elkaar krimpen.
"maar ik heb niks!" antwoordt de jongen die in elkaar is gekrompen.
"oh echt wel, pappie is toch zo rijk?" klinkt het bespottelijk van de jongen die Skye nog steeds niet herkent.
"nee, alsjeblieft! ik heb echt niks!" De andere jongen blijft maar dichterbij komen.
Dan ziet Skye het. Het is Vic. De grootste pestkop van de school.
"Wat denkt hij wel niet dat hij aan het doen is?" Fluistert Skye kwaad tegen Jonathan.
"Ik ga eens eventjes-- " Skye kan haar zin niet afmaken.
"jij gaat niks doen!" fluistert Jonathan "Dadelijk kom je nog meer in de problemen!"
"Dus?" antwoordt Skye. "Die arme jongen! niemand doet hier iets!"
en nog voordat Jonathan Skye kan tegenhouden staat ze al in het midden van de kring.
"Waar ben je wel niet mee bezig?" Zegt Skye kwaad tegen Vic.
"zo zo Skye. ook hallo!" Vic grijnst.
"Houd toch op met dat lachen en laat die jongen met rust!" Zegt Skye kwaad.
"en dan Skye? wat levert dat mij dan op?" Vic komt eng dichtbij Skye staan.
"Niks" antwoordt Skye. "helemaal niks?" zegt Vic en trekt een pruillipje.
"laten we eens vooraan beginnen" gaat Vic verder en komt met zijn lippen dichterbij Skye's lippen.
"Wat is hier aan de hand!?" van schrik zetten Vic en Skye beide een aantal passen achteruit.
Meneer Laurentius stapt de kring in. "wat is hier aan de hand?" hij herhaalt zijn vraag nogmaals.
Zijn blik glijdt van Vic naar de jongen die nog steeds op de grond zit naar mij en weer terug naar Vic.
"Vic, Skye" begint hij. "meekomen." en hij loopt richting zijn kantoor.
Fuck. denkt Skye. Had ik toch maar naar Jonathan geluisterd.
Vic loopt achter Meneer Laurentius aan en Skye ook maar. Ze ontwijkt nog een 'zie je nou wel' blik van Jonathan voordat ze door de deur verdwijnt.
"Gaan jullie maar zitten" zegt Meneer Laurentius en neemt zelf plaats achter zijn bureau.
"nou wie gaat mij vertellen wat er is gebeurd?" vraagt Meneer Laurentius.
"nou euhh" begint Skye.
"Nou meneer Laurentius" gaat Vic verder. "Skye hier was die jongen zo aan het kleineren dat ik wel iets moest doen."
Skye kijkt met grote ogen naar Vic. "helemaal niet!" antwoordt ze hierop.
"Oh echt wel" valt Vic haar weer in de reden.
"niet waar!" schreeuwt Skye.
"Skye even rustig aan, laat Vic maar uitpraten." onderbreekt meneer Laurentius hen.
"nou" gaat Vic verder. "Ik vond niet dat ik die jongen moest laten zitten." hij kijkt meneer Laurentius met puppy ogen aan.
"is dit waar?" vraagt Meneer Laurentius aan Skye.
"Nee helemaal niet! Het is juist andersom!" zegt Skye verontwaardigd.
"Goed, als jullie niet samen tot een goed verhaal kunnen komen straf ik jullie beiden wel. de rest van de week nablijven en Skye het spijt me. Ik bel je ouders met de vraag of ze langs kunnen komen." zegt meneer Laurentius.
"maar..!" antwoordt Skye.
"Ga nu maar." zegt Meneer Laurentius. Hij staat op en houdt de deur open.
Skye loopt naar buiten. Vic schenkt haar nog een laatste grijns en loopt weg.
Wat een rotkind. denkt Skye.
"en?" Jonathan komt aanlopen. "Is Vic flink gepakt?" Hij grijnst.
Maar zodra hij het bedroefde gezicht van Skye ziet, kijkt hij weer serieus.
"wat? Ben jij gepakt?" Hij kijkt Skye aan.
"Ja, mijn ouders moeten langskomen" antwoordt Skye en loopt stug verder.
Jonathan probeert haar bij te houden. "ahh nee Skye! Ik zei dat je dat niet moest doen!"
"Ik weet het Jonathan" antwoordt Skye. "maar wat gebeurd is, is gebeurd."
Ze zijn al bijna bij de volgende les.
"en nu? wat ga je nu dan doen?" vraagt Jonathan.
"Ik weet het niet.." antwoordt Skye. "Leevy gaat flippen."
"dat sowieso" antwoordt Jonathan.
en de les Aardrijkskunde begint.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen