Hoofdstuk 2: De brief
POV Emma

"Huuuu?" "EEN UIL!" Schreeuwde Emma."Oké, oké!" Skye ging rechtop zitten en keek ook om zich heen. Naast Skye stond nu ook een uil. Skye rommelde wat in haar rugzak en vond een zaklamp. Ze scheen ermee op de uil naast haar. De uil bleef zitten toen Skye de zaklamp op hem of haar richtte. Het was een witte uil met zwarte pitvormige vlekjes op zijn buik en vleugels. Nu pas zag Emma dat de uilen een brief in hun bekken vast hielden. Op allebei de brieven stond een wapen met een das, leeuw, slang en een arend of zo. Skye stak zonder aarzelen haar hand uit naar de brief. De uil stond toe dat ze de brief pakte en deed zelfs behulpzaam zijn bek open. Skye aaide de vogel nog even op zijn buik, voordat die weer weg vloog. Emma keek toe hoe Skye met de zaklamp scheen op de brief, het adres bekeek en de brief open maakte. "Wat doe je nou!" Riep Emma. "Ga je nu zomaar andermans post lezen?" "Deze is voor mij." zei Skye rustig. "En niet zo hard. Je maakt de hele camping nog wakker. En volgens mij is die voor jou." Skye scheen op de uil naast Emma. "Pak dan." drong Skye aan. Emma stak aarzelend haar hand uit en pakte voorzichtig de brief.
Ze bekeek voor de zekerheid het adres. Tot Emma's grote verbazing stond er:

Emma Collins
Veldje naast stacaravan 8
Camping James Red
Engeland


He? Hoe kan de afzender weten waar ze zich bevindt. Als het haar ouders waren dan was het logisch geweest, maar waarom zouden haar ouders haar nu een brief sturen. Bovendien herkende ze niet het handschrift die op de brief stond. Emma maakte nieuwsgierig de envelop open, zag twee stukken perkament, pakte het eerste stuk en las:

ZWEINSTEINS HOGESCHOOL VOOR HEKSERIJ & HOCUS-POCUS
Hoofd: Albus Perkamentus (commandeur in de Orde van Merlijn, int. Tovergrootmeester, Heksenleider 1e klas, opperste Hotemetoot van de Wereldbond van Toverlieden)
Geachte mevrouw Collins,
Het doet me genoegen u te kunnen mededelen dat u in aanmerking komt voor een plaats aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Bijgaand treft u een lijst aan van schoolboeken en andere benodigdheden.
Het schooljaar begint op 1 september.
Gelieve vóór 31 juli per uil reageren.
Hoogachtend,
Minerva Anderling,
Assistent-schoolhoofd


Emma keek verbaast van het papier op. Is dit soms een grap? Ze keek naar Skye. Skye keek niet verbaast. Ze keek zelfs blij.
Emma pakte de andere brief en las hem:

ZWEINSTEINS HOGESCHOOL VOOR HEKSERIJ EN HOCUS-POCUS
UNIFORM
1. Drie effen werkgewaden (zwart)
2. Eén effen puntmuts (zwart) voor schooltijd
3. Eén paar beschermende handschoenen (drakenhuid of soortgelijk)
4. Eén wintermantel (zwart, met zilveren speld)
N. B.: Alle kledingstukken moeten van naamlabels zijn voorzien
VERPLICHTE LECTUUR
Alle leerlingen moeten in het bezit zijn van de volgende werken:
Het Standaard Spreukenboek ( Niveau 1) door Miranda Wiggelaar
De Geschiedenis van de Toverkunst door Mathilda Belladonna
Gedaanteverandering: een Boek voor Beginners door Emeric Morfo
Duizend Magische Kruiden en Paddenstoelen door Philippa Zwam
Magische Brouwsels en Drankjes door Arsenius Grein
Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden door Newt Scamander
De Zwarte Kunsten: Een handboek voor Zelfbescherming door Quinten Tondel
OVERIGE BENODIGHEDEN
1 toverstaf
1 ketel (tin, standaardmaat 2) 1 set glazen of kristallen flesjes
1 telescoop
1 set koperen weegschalen
Leerlingen mogen tevens een uil Of een kat Of een pad meenemen
OUDERS WORDEN ERAAN HERINNERD DAT EERSTEJAARS GEEN EIGEN BEZEMSTELEN MOGEN BEZITTEN

Is dit een grap? En waar koop je dit allemaal? Bezemstelen?
Emma keek naar Skye en ze vroeg aarzelend: "Is dit een grap?" Skye keek Emma met een serieus gezicht aan. "Nee." Emma keek haar met een vragende blik aan en trok een wenkbrauw op. "Ik wacht al dagen op deze brief. Ik begon al te denken dat ik niet werd toegelaten." Begon Skye uit te leggen. " Mijn familie is bestaat uit tovenaars en heksen. Wij zijn een familie van zuiver tovenaarsbloed. Mijn familieleden hebben ook op Zweinstein gezeten." legde Skye uit. "Maar... Hoe... Hu?" Stotterde Emma. "Dus jij hield dit al die tijd dat ik je ken al geheim?"
"Dat is de regel. Weet je nog die uilen van vanmiddag? Die uilen hadden een toelating brief voor Zweinstein in hun bek." Toen Skye Emma's vragende blik zag bij het woord 'Zweinstein' stopte ze haar verhaal en begon uit te leggen wat Zweinstein. "Zweinstein is een school waar je leert toveren." "Hoe dan? Hoe tover je, met je vinger?" Vroeg Emma. "Nee joh. Met een toverstok, natuurlijk." Antwoordde Skye en ze ging weer door met haar verhaal. "Dus ik maakte me zorgen want ik wilde ZO graag naar Zweinstein. En ik vind het ontzettent leuk dat jij ook mag. Ik had verwacht dat ik tegen jou had moeten zeggen dat ik naar een kostschool ging ergens in Europa." vertelde Skye.
Het werd stil. Emma had tranen in haar ogen. Ze kon het niet geloven. Haar beste vriendin loog. Al die tijd dat ze haar kende
"Wat is er? Het is toch leuk? Met z'n tweeën gaan we leren toveren!" Stilte. "Emma? Emma?"
Eindelijk zei Emma: "Ja het is fantastisch, maar ik geloof je nog niet helemaal. En wil je mij voortaan alles vertellen en niet meer liegen?" Skye glimlachte en beloofde het.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen