24. Mijn envelop
Ik pak mijn spullen uit de hal en loop met veel tegenzin naar mijn kamer.
Als ik mijn kamerdeur open doe zie ik dat die er precies hetzelfde uitziet als voorheen. Een bureau, bed, kaste en dat soort dingen. Maar op mijn hoofdkussen ligt een witte envelop met daarop mijn naam geschreven in mijn moeders handschrift. Het ziet er onheilspellend uit en ik moet de drang om me om te draaien en weg te rennen onderdrukken.
Ik zet mijn spullen op de grond en doe mijn kamerdeur dicht. Als ik die envelop ga lezen wil ik alleen zijn. Niemand die mij kan storen. Dus pak ik de sleutel voor mijn kamerdeur en doe iets wat ik eigenlijk nooit doe. Ik doe mijn kamerdeur op slot.
Als ik dat heb gedaan loop ik naar mijn bed. Ik ga erop zitten en kijk naar de envelop. Hij ziet er vol uit, alsof er meer inzit als in de enveloppen van Brody, Sophie, Aiden en Nora zat.
Ik adem diep in en dan pak ik de envelop snel. Ik doe hem open en hou hem op de kop zodat de inhoud eruit valt. Er vallen meerdere dingen uit. Een brief in het handschrift van mam, een in het handschrift van pap, een officieel document, een paspoort, nog een officieel document en meerdere foto's.
Als ik uitadem heb ik door dat ik de hele tijd mijn adem heb ingehouden. Dit was niet wat ik had verwacht. Ik had een soort van zelfde inhoud verwacht als die van Brody, Nora, Sophie en Aiden hadden.
Ik pak als eerste de brief van mam op.
Waarschijnlijk heb je het al gehoord van je broers en zussen. Dit is het laatste wat je van mij te horen krijgt.
Ik ga je hier in nog een paar dingen duidelijk maken die ik vind dat je niet mag vergeten.
Ten eerste ben ik trots op je. Voor wie je bent, hoe je bent en alles bij elkaar.
Ten tweede moet je niet alles opkroppen, dat is niet goed.
Ten derde moet je de regel niet vergeten. Niemand mag jou kwetsen.
Als laatste wil ik zeggen dat ik van je hou en dat ik hoop dat je een mooi en zalig leven tegemoet gaat.
Kus en knuffels mam.
Ik kijk er verbaasd naar en kan niet geloven wat er in staat. Ze is zelfs op het laatste moment nog bezig met de regel. Ook kan ik gewoon niet geloven wat ik lees.
Dan pak ik de brief van pap op.
Als de deze brief te lezen krijgt ben ik al weg. Het is niet om jou, je broers, je zussen of je moeder dat ik weg ben. Het is omdat ik ziek ben. Ik heb kanker. Ik ga je er niet veel over vertellen behalve dat ik niet lang meer te leven heb en dat ik jullie die lijdensweg niet wil aandoen.
Ik ben apetrots op je, vergeet dat niet en ik hou van jou. Vergeef me dat ik ben weggegaan. Ik wou jullie geen pijn doen.
Lieve Destiny, ooit zal je net als je broers en zussen de liefde van je leven vinden. Het zal pijn doen, het zal vreugde geven en nog veel meer. Laat je er niet van weg houden, want je verdient het beste. Je moeder, je broers en je zussen zullen je voor de liefde willen weghouden zodat ze je voor pijn kunnen behoeden. Maar dat kunnen ze niet want liefde overwint alles. Ook pijn, verdriet en angst. Dus als ze vervelend doen zeg ze maar dat het jou leven is. Net zoals zij hun eigen leven leiden.
Als laatste wil ik zeggen dat ik van je hou, zielsveel en dat je een mooi en liefdevol leven tegemoet zult gaan.
Ik hou voor altijd van jou en ik zal je mooie glimlach nooit vergeten.
Pap.
Ik kijk verbaasd naar de brief. Kanker? Dat is niet mogelijk. Ik kan het niet geloven.
Voordat alles naar mijn bol slaat pak ik een officieel document. Daarin wordt duidelijk gemaakt dat pap dood is en dat hij begraven is. Hier kijk ik verwonderd naar. Ik wist niet dat het mogelijk was dat je dood kon gaan en begraven kon worden zonder dat iemand het wist.
Dan pak ik het paspoort. Het is mijn sportpaspoort. Daisy Lion. Hij is altijd geldig, maar alleen als ik mijn persoonlijke paspoort bij mij heb van Destiny Lynn.
Vervolgens pak ik het andere officiële document. Hierin wordt mij duidelijk gemaakt dat ik vanaf mijn achttiende bij al mijn gewonnen geld kan komen en ook hoe ik bij mijn studiegeld kan komen.
Dan pak ik de foto's. Het zijn er verschillende.
Ons hele gezin. Met mam, pap, Sophie, Aiden, Brody, Nora en ik. Op de achterkant staat de datum en mam heeft erop geschreven:”Ik weet hoeveel foto's voor jou betekenen dus deze is voor jou.”
Een foto van Brody en mij terwijl we aan het hardlopen zijn. Mam heeft op de achterkant geschreven:”Hij zal soms niet aardig zijn, maar hij blijft jou broer en hij houdt van je.”
Een foto van mam en pap op hun trouwdag. Pap heeft op de achterkant geschreven:”Vergeet niet liefde overwint alles.”
Een foto van Nora en Brody terwijl ze samen een film kijken. Mam heeft op de achterkant geschreven:”Wees lief voor ze.”
Een foto van Sophie en Aiden terwijl ze schaken. Mam heeft op de achterkant geschreven:”Steun ze, want je betekent veel voor hen.”
Dan pak ik de laatste foto op. Emily en een man staan er samen op. Ik begrijp niet waarom die er tussen zit dus ik lees nieuwsgierig de achterkant. Mam heeft erop geschreven :”Hierop staat Emily met haar verloofde Sam. Als er iets met mij gebeurd voordat Brody 18 is moet je contact met Emily opnemen. Zij zal voor jullie zorgen. Mijn brief voor haar zit onder je eerst gewonnen prijs.”
En daardoor heb ik het gevoel dat ik een hartverzakking krijg.
Reageer (1)
omfg
1 decennium geledensnel verder