019
Zo stil mogelijk deed ik de voordeur open. heel voorzichtig deed ik ze weer dicht zodat mijn ouders niet wakker zouden worden. op mijn kousevoeten sloop ik naar de trap. En net zoals in de films ging het licht aan net voordat ik de trap op kon klimmen. mijn hart stopte en mijn ogen werden wijd. ik keek voorzichtig opzij om ruth te zien. ze had een grijns op haar gezicht. "dat we dat nog mogen meemaken. Liam. Being a badass. Ohhh" ze zei het stoer. ik moest er bijna van lachen. ik bedoel. ik dacht echt dat louis haar meer vertelde. "ik wist niet dat je ging thuis zijn" zei ik een beetje onverschillig. "mama was ongerust" ze zei het zoals ze vroeger dreigde om te gaan klikken. "oh. oke" ik had geen zin in dit gesprek. ik ben redelijk moe en ik heb wel betere dingen te doen. "ben je dronken? waar was je?" ik zuchte. "Als je wil praten. Kom dan mee naar boven." Ze knikte. "Oke voor mij" ze deed het licht weer uit. Ze liep de trap op en ging naar mijn kamer. Ik volgde haar op mijn gemak. Ik sloot mijn kamerseur en viel op het bed neer. "Dus waarom ben je niet naar huis gekomen." "Ruth. Ik ben 18 ik kan doen wat ik wel.en trouwens Ik ben al vaker veel later dan dit thuisgekomen." "Heb je gedronken?" Wat gaat ze nog vragen. "Nee. Als je het wil weten in was op een soort van date." "Er is toch niks" "nee er is niks gebeurd. We hebben gewoon gegeten en een filmpje gekeken. Mag ik nu slapen?" "Ja. Dag liam" ik knikte naar haar. "Dag ruth"
De volgende dag.
Ik werd wakker en ik voelde me nog steeds moe. Ik rolde uit bed. Vlug deed ik mijn kleren aan en ging naar beneden. Mijn moeder zat in de keuken. "Morgen" zei ik loom. "Dus je bent toch nog thuisgekomen gisterenavond." Ik knikte. "Ja" "was je dronken?" Ik schudde mijn hoofd. "Ned. En trouwens. Ik heb gisteravond alles nog aan ruth verteld." Ze zuchtte. "Waarom gedraag je je so vreemd?" Ze klonk bezorgd. Dat vond ik wel grappig. "Ik ben gewoon moe." Ik grabbelde een appel en nam mijn rugzak. "Zal je thuis zijn vanavond?" Riep ze nog. "Ja. Ik ben hier om 4 uur kwart. Daag" vlug wandelde ik naar school. Ik was in de helft wanneer ik een auto naast me hoorde stoppen. Ik stopte ook en keek voorzichtig naar links. Niall natuurlijk. "Stap in" ik schudde mijn hoofd. "Nee. Het is 2 minuten stappen" hij lachte. "Stap in dan is het een minuutje rijden" "kan ik nee zeggen?" Hij schudde zijn hoofd. "Nee. Dat kan je niet. Stap nu in." Ik deed wat hij me vroeg. "Dus hoe reageerden je ouders gisteravond?" Ik zuchtte. "Mijn zus was thuis en ze heeft me uitgevraagd. Maar zoals altijd vertel ik alleen maar wat ze mag horen" we stapten uit. "Ik moet gaan. Ik zie je om 12.30" ik knikte. "Zie je dan" in wandelde in school en zag mensen van mijn muziek klas. Ik kan ze wel vrienden noemen denk ik. "Liam. Hoe gaat het?" Ik glimlachte. "Hallo. Ja alles goed. Hebben jullie nog iets leuk gedaan?" We wandelden wat verder. "We zijn naar dat nieuwe cafe geweest niet ver van alex zijn huis" zei phil. Ik knikte.
"Is het leuk?" "Ja je moet meekomen vanavond." Zei joe enthousiast. Ik knikte. "Wat heb jij gedaan Liam. Je was al weg voor we het konden vragen." Ik glimlachte. "Ik ben op een soort van date geweest. We hebben iets gekookt en naar een disney film gekeken" ik was echt blij dat ik de tijd met Niall kon spenderen. "Zo lief" zei alex. Ik knikte. "We hebben ook een disney film gekeken op onze eerste date." Zei joe hij nam vlug jim's hand en ze keken vlug naar elkaar. Even snel als ze hun handen samen hadden waren ze weer naast hun lichaam. Ze waren zo schattig samen. Maar ze wilden niet dat de hele school wist dat ze gay zijn. Als je het niet weet dan zie je het niet. Ook vrienden zijn met hen likkt me goed. Ik bedoel ze zouden me respecteren moest ik er ooit achter komen wat ik preceis ben en ik zou uitkomen. "Liam. Ben je nog steeds op planeet aarde?" Alex was zijn hand voor mijn gezicht aan het zwaaien. In knikte vlug. "Ja ja. Ik was aan het denken" "oke. Ik vroeg als je met ons meegaat vanavond. Naar dat cafe" "wanneer. In moet het weten omdat gister was in laat thuis en ja ik moet het weten. Ouders" phil lachte. "Ongeveer 7.30. We zullen niet laat thuis zijn" "dat is goed. Ik zal er zijn. Zelf al moet ik door het raam klimmen" ik zei het laatste voor de grap.
"Zou je dat echt doen?" Alex leek verwonderd. Ik schudde mijn hoofd. "Nee ja. Ik ga altijd door de voordeur als ze het leuk vinden of niet." Ze lachten. We praten nog even en alex zag zijn vriendin. En ik moet zeggen die is hot. Ik weet niet hoe hij haar aan de haak heeft geslaan. Ze zijn wel lief samen. Hij wandelde naar haar toe en keek om. Hij stond er en keek me blij aan. Ik maakte een kots gebaar en richte me weer op de rest die over gitaren stonden te praten. Aangezien ik niet echt in gitaren ben stond in er maar wat bij. Ik kan wel goed denken. De bel was blijkbaar al gegaan want ze trokken aan mijn mouw. "Wat?" "Kom dromertje. We hebben klassen waar we naar toe moeten" ik keek verward om me heen. "Sorry. Ik vergeet dat er een werkelijkheid is soms." Lachend wandelden we binnen in het lokaal. Ik hou echt van muziek. Daarom dat ik het zo dom vond toen de les gedaan was. ik had nu nog fysica, een uurtje vrij en engels. Dan hebben we lunch. Jej. “wat hebben jullie nu?” vroeg ik geïnteresseerd. “ik heb frans net zoals onze vriendjes daar” vlug stapten ze uit elkaar. “iew alex. Wat ben jij nu aan het zeggen” zei joe vlug. Hij was duidelijk boos op alex. “die loser daar tuurlijk alex. Jij ziet zo ook vliegen zeker” zei jim hij keek naar joe met een verontschuldigende blik. “wat heb jij phil?”
“P.O. jej. Ik ben jongens.” “ja. Dag Phil.” Hij wandelde weg. “ik ben ook ik heb fysica. Zie ik jullie tijdens lunch?” ze knikten.
“dag liam” ik glimlachte en wandelde naar het lokaal. Ondertussen kwam ik Niall tegen. Hij knipoogde en ik rolde mijn ogen. Fysica was zo saai. Het was het saaiste van mijn keuze vakken. Ik hou van muziek omdat het mijn passie is en ik hou van chemie omdat Niall het heeft. Ik was zo blij wanneer het lesuur gedaan was. na de pauze ging ik naar de bib. Ik had niet echt zin om te studeren dus ik nam een paar meisjes boekjes. Ik bladerde maar dat vond ik zelf saaier dan leren dus ik legde het vlug weg. Dan maar studeren zeker? Een beetje voordat het lesuur eindigde vertrok ik naar het volgende lokaal. “Liam, Liam. Hey payne” oh nee. Niet weer. Niet weer. Ik stopte en draaide me om. “wat wil je andy?” ik zei het zo moedig als ik kon. “wraak” zei hij boos en met een rare blik in zijn ogen. “voor wat? Ik bedoel je zegt nooit echt waarom je me in elkaar slaat.” Hij lachte kort en keek dan recht in mijn ogen.
“weet je het niet meer. He eerste jaar. Lily” ik keek hem aan. tuurlijk weet ik nog wie lily is. Ik en andy waren beste vrienden in het eerste jaar tot ik het meisje dat hij leuk vond –lily dus- kuste ze was mijn vriendin voor een jaartje. Maar het was uiteindelijk toch niks geworden. Blijkbaar vind hij dat nog steeds erg. “tuurlijk. Ze zit hier nog steeds op school. Toch?” hij knikte. “ja. Jij had iets met haar he.” Ik knikte. “een jaartje.” “je wist dat ik haar leuk vond Liam” ik knikte. “ja. Maar je zei gewoon dat ze nog een lekker ding was. ik bedoel hoe moet ik het weten als je haar meer dan alleen leuk vind?” “dat had je niet moeten doen Payne. Mijn enige kans bij haar en wat deed je? Je ging met haar net voor mijn ogen” mijn ogen werden wijd. “wat, dat zeg je niet. Bedoel je dat je nog steeds?” hij knikte. “waarom praat je niet gewoon met haar? Ik bedoel als het het enige dat je me nog voor kan verwijten. Dan ben je toch ook wel laag gegaan niet sam?” ik noemde hem altijd sam. Van samuels. Die had ik in het lager eens bedacht.
“als het zo makkelijk is om met Lily te praten waarom ga jij niet met haar praten? Waarom doe jij het dan niet he?” ik knikte. “goed. Ik doe het voor jou. Ik heb er geen problemen mee. Het zal een beetje gênant zijn maar dat neem ik er wel bij.” Zijn ogen waren wijd nu. “echt?” ik knikte. “tuurlijk. Ik heb haar in de bib zien zitten. Ik ga wel vlug nog eens langs.” Hij kwam op me af en gaf me een knuffel. “oke. Dat hebben we dan ook weer. Ik sms je oke” hij knikte. Vlug wandelde ik weg.
ik weet niet hoe dat komt maar het gesprek was een van de raarste dat ik ooit al gehad heb. Ik ging in de bib en zag haar zitten ze was aan het smsn met een boek voor haar. Geruisloos zat ik naast haar. “hallo” zei ik zacht. “liam. Dat is lang geleden.” Ik kuste haar wang zacht en zat weer neer. “ik moet met je praten” ze knikte. “wees gerust. Het is niet voor mezelf. Er is iemand die ik ken. Dit zal zo gêntant worden. Waarom heb ik dit beloofd” ik was aan het lachen. “dus um. Een vriend van mij. Vind je leuk. Al een tijdje en ik moest je dit geven. Dit is zijn nummer. Enne ik ga maar. Als je hem misschien een berichtje zou kunnen sturen” ik stond op maar ze nam mijn arm “liam. Mag ik eerst weten wie het is. Ik vertrouw je vrienden niet” “wel misschien zou je hem toch beter vertrouwen want technisch gezien is hij mijn vriend niet. Het is andy. Andy samuels.” Ze keek me met grote ogen aan. “wacht. De andy” ik knikte. “niet zeggen maar hij vond je al leuk van in het eerste. Dat is waarom hij me beginnen gebruiken is als boksbal. Ik had wat hij niet had. En dat is jou. Maar ik moet nu gaan. Dag Lily” “dag liam. Ik zal hem smsn. Maar om eerlijk te zijn. Ik heb het niet echt voor mensen die pesten of vechten. Ik heb het meer voor lieve jongens zoals jij.” Ik knikte. “dankje. Dag lily” zo dat is dan ook weer gedaan.
Na dat engels gedaan was ging ik naar de kantine. Het eten was gruwelijk maar ik had honger dus ik nam vlug een bord. “lemo.” Zei phil enthousiast. Ik knikte “hallo denk ik.” Ik keek naar mijn eten en begon te eten. “liam. Ik heb het gevoel dat je teveel denkt” “ik ben aan het eten” zei ik vlug terug. “maar elke keer we beginnen praten begin je te denken” “dat wil zeggen dat mijn multitasking niet zo goed is zeker?” ze begonen te lachen. Ik zette mijn bord weg en nam mijn jas van mijn stoel. “waar ga je naar toe?” vroeg joe. “ik heb een inhaaltoets van chemie” ze knikten. "Als we je niet meer zien. 7 uur 30 bij Phil's huis" ik knikte. "Ik beloof je dat ik er zal zijn" ik keek om en zag dat joe met jim's hand zat te
spelen. Maar alweer was het onder een trui dat joe tussen hen in had gelegd. Ze zijn zo lief. Ik wil dat ze trouwen. Ooit. Ik wandelde traag naar het lokaal. Niall was op zijn computer bezig met een zak chips in zijn handen. "Hallo. Oke jij bent weer gezond bezig" zonder nog maar op te kijken. Knikte hij traag. "Weet ik" ik keek naar hem met opgetrokken wenkbrauwen en nam het bakje waarmee je de beemer kan aanleggen. Ik keek naar het scherm. En ik had het beter niet gedaan. "Nialll! Gruwelijk. Ga uit ga uit. Ga uit" het scherm verdween en ik rilde. "Kom op. Alsof jij niet kijkt." Ik knikte. "Duh. Maar niet in school" hij lachte en stopte zijn mooie filmpje. Hij stond op en gaf me een blad. "Neem al de tijd die je nodig hebt" zei hij. "Ja jij ook" zei ik terwijl ik naar het eerste tafeltje ging. "Meest traumatische ervaring ter wereld" zei in terwijl ik mijn naam invulde. "Jij kan ook zeuren" hij zat aan zijn bar nu. "Dankje" de toets was makkelijk en na iets van een 15 minuten was ik klaar. "Meneer ik ben klaar" zei ik.
Vlug keek hij op en liep hij naar me toe met een rode balpen in zijn hand. Hij stond achter me en plaatste zijn rechter hand naast de mijne. Hij boog een beetje voorover zodat zijn adem mijn nek raakte. Ik lachte wanneer hij een 10 in de hoek schreef. "Ik denk dat je het niet erg zal vinden als ik die laat meetellen" ik schudde mijn hoofd en hij kwam naast me zitten. "We gaan naar dat nieuwe cafe vanavond." Zei ik luchtig. "Welk nieuw cafe?" Hij was niet mee. Ook hij kent de stad niet zo goed als ik. "Niet ver van phil zijn huis" weer zei ik het luchtig. "Wie is phil?" "Een vriend van mijn muziek klas" "wij gaan naar ons gewoon cafe. Ik probeerde me er nog uit te praten maar nee. Dat was onmogelijk.
"Arme jongen" ik knuffelde hem van de zijkant. Natuurlijk legde hij zijn armen zo dat hij helemaal in mijn t-shirt gedraaid zat. "Liam" mompelde hij van uit mijn grijze shirt. "Ja." Zei ik. Wachtend op wat hij te zeggen had. "Ik weet dat we elkaar nog niet echt kennen. En voor jou mag dit misschien raar klinken. Maar ik vind je echt leuk leuk." Zijn woorden hadden me wakker geschud en ik liet mijn arm een beetje zakken zodat ik zijn gezicht kon zien. "Waarom proberen we het gewoon niet. We moeten het niemand vertellen. Maar gewoon ik en jij." Ik draaide me zodat in recht in zijn ogen zag. "Liam?" Piepte hij. Ik legde mijn vinger op zijn lippen. "Shhh. Don't talk" fluisterde ik. Voorzichtig draaide ik zijn gezicht zodat ik hem kon zachtjes kussen.
Er zijn nog geen reacties.