Maandag, 28 Januari
Maandag, 28 Januari
De afgelopen dagen, weken, was het zo ontzettend goed gegaan met Finn dat vandaag, hij naar school toe mocht. Of tenminste, mee mocht draaien. Hij zou de hele dag bij mij blijven. Hij mocht ook bij Jack zijn, maar... sinds ik ruzie met Jack had, had hij dat ook. Finn nam het continu voor me op tijdens het eten of waar dan ook. Jack maakte altijd een opmerking over die avond wanneer we met zijn drieën waren. Jack had ook aan Finn verteld wat er was gebeurt, toch koos Finn voor mijn kant.
Finns uitspraak was goed, normale zinnen, hij zei wat hij wilde. Hoe hij het wilde. Het enige wat nog ontbrak, was dat hij niet over het ongeluk wilde praten. Hij weigerde het. Hij begon over een ander onderwerp. Hij wilde het gewoon niet.
We liepen samen de school binnen, iedereen staarde Finn aan en glimlachte naar hem. Mensen zeiden gedag en gaven hem een schouderklopje. Ze zeiden dat ze het fijn vonden dat hij weer terug was. Het leek wel of de hele school vandaag vrolijk was omdat Finn terug was. Ik zag aan Finn dat hij het ook leuk vond om weer terug te zijn op school. Ik merkte wel dat sommige mensen mij arrogant aankeken. Ik moest toegeven, ik kon het begrijpen. Ik snapte waarom ze zo naar me keken. Als ik hun was, had ik waarschijnlijk ook zo gekeken naar mij. Finn liep naar zijn kluis toe en deed zijn sleutel er in om het te openen. "Hopelijk heb ik hier geen eten in gelaten." Grinnikte hij en opende kluis. Ik moest ook zacht lachen en keek met hem me over zijn schouder heen. Er lagen drie boeken, biologie, Engels en wiskunde. En dat was nog van vorig schooljaar. 'Je moet ook maar weer nieuwe boeken bestellen.' Finn knikte en keek mij aan. "Ik ben dus overgegaan... maar waarschijnlijk haal ik het dit jaar niet omdat ik al een halfjaar mis van school... Shit, dan blijf ik wéér zitten... Of ik haal het examen niet. Dan ben ik pas twintig als ik van school ga. En dan zit jij al op de universiteit. Ahh, Hazel dit kan niet." Ik begon zacht te lachen. 'Finn, alsof jij er iets aan kan doen dat je dit jaar niet gaat halen.' Finn draaide zich naar mij toe en keek me hopeloos aan. Het zag er wel schattig uit. "Dan kom jij met allemaal sexy universiteits-jongens in de klas en dan zit je vriend nog op de middelbare school..." Ik hield mijn adem in. Hij zei dat hij mijn vriend was? Ik glimlachte moeilijk. "Hazel, ben ik eigenlijk nog je vriend?" Ik keek Finn aan. Hij keek mij wantrouwend aan. "Ik weet... dat er wel wat is gebeurt tussen jou en Jack. Maar... ben ik je vriend of Jack?" Ik wist zeker dat ik een vuur rood hoofd nu had. 'Ja, we zijn nog samen.' Zei ik zacht. Het klonk niet overtuigend. "Ik bedoel, ik neem aan dat... Je nu Jack laat, want als je nu nog met Jack gaat, beschouw ik dat als vreemdgaan. Kijk, dat je met hem bent geweest toen ik in coma lag, kan ik begrijpen." Ik knikte kort. 'Finn, zullen we het hier over een andere keer hebben? Een keer niet op school?' Finn keek mij doordringend aan. Hij maakte zijn ogen klein en zei zacht: "Natuurlijk." Hij keek mij aan alsof hij me door had, maar ik had geen idee in wat. Ik keek ongemakkelijk weg en deed zijn kluis dicht. 'Kom, we gaan naar de les.'
Er zijn nog geen reacties.