Foto bij 02~

Gestommel naast me ontwaakt me uit mijn diepe slaap. Verdorie. Voed je kinderen toch normaal op. Ik hoor mijn broertjes schreeuwen en met dingen gooien. Geïrriteerd druk ik mijn kussen op mijn hoofd, om nog een poging tot slapen te wagen. Het harde gelach van mijn broertjes dringt tot diep in mijn hoofd door. Het gebonk in mijn hoofd maakt het allemaal nog erger. Ik gooi mijn kussen naar de andere kant van de kamer en sla, alweer, mijn dekens woest van me af. De klok laat zijn wijzers op de tijd van kwart voor zeven staan. Fijn. Ik grijp snel wat kleding van mijn stoel en wat schoon ondergoed. Een warme douche kan ik wel gebruiken. In de badkamer kleed ik me uit. Ik bekijk mezelf in de spiegel. Ik haat de blauwe plekken die mijn lichaam bedekken. Ik druk op een van de wat versere op mijn schouder. Auw. Pijn. Ik verdien het. De kraan zet ik op zijn warmst zodat stoom de kleine badkamer vult. Voorzichtig stap ik de glaze douche in en laat ik de straal in mijn nek lopen.

Mijn hoofd tolt. Gedachtes. Ze willen allemaal mijn aandacht. Als kleine kinderen zeuren ze aan mijn kop. Ik wil stilte. Kan ik dan nooit eventjes wat stilte krijgen? Een luide klop op de deur haalt me uit mijn gezeur. 'Belle. Schiet op!' Dat is schrelle stem van mijn moeder. 'Jaja.' Mompel ik terug. Ik besluit voor de verandering een keer te luisteren en draai de kraan uit. Mijn lichaam is nu rood én blauw. Rood van het warme water en blauw van mijn vaders uitspattingen. Ik droog me af met een handoek en gooi die op de grond als ik er klaar mee ben. Ik trek een los zwart jurkje over mijn hoofd aan. Past mooi bij mijn pikzwarte ogen. De make-up is er nu zo goed als af door het water. Met een watje veeg ik alle resten weg. Schoon. Mijn natte haar besluit ik vanzelf te laten drogen. Zodra ik de sleutel in het slot omdraai vliegt hij open, en niet door mijn actie. Mijn broertjes rennen de kleine kamer binnen en pakken hun tandenborstel. Ik maak dat ik weg kom, die twee maken er altijd een zooitje van. In mijn kamer gooi ik me nachtjapon op mijn bed en leg ik ook mijn kussen weer op mijn plaats. Ik loop naar mijn nachtkastje. Pak mijn boek en leg hem op schoot. Even wegdromen. Even terug naar mijn thuis.

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen