Foto bij Parodos

Het tweede stukje alweer (en waarschijnlijk komt 3 er ook zo aan ;)), dit is de parodos. In de parodos komt het koor het toneel op en vertelt kort wat er voorafgaand aan het verhaal gebeurd is.

Note:
het koor zijn een groep schimmen/geesten die in de onderwereld zijn

Koor:
De bloedschone nimf Eurydice is bij de rivier de Styx gekomen, overgezet door de oude Charon en opgenomen in het rijk der doden. Waarom? Waarom is ze zo jong uit het leven weggenomen?

Koorleider:
De wegen van de goden zijn ondoorgrondelijk en ik kan u niet vertellen waarom dit noodlot haar trof.

Koor:
Maar wat doodde haar? Werd ze gedood door een vijandig zwaard?

Koorleider:
Nee, ze is niet vermoord.
Het gebeurde op de dag van haar bruiloft. Ze zou trouwen met de zanger Orpheus, maar Aristaeus, die verliefd op haar was, probeerde haar te krijgen.

Koor:
Heeft hij haar gekregen? Heeft zij uit schaamte haar eigen einde gekozen?

Koorleider:
Nee, het was ook niet haar eigen hand die haar doodde.
Toen ze doorkreeg wat Aristaeus van plan was, is ze ontsnapt en dwars door het woud naar haar geliefde gesneld.

Koor:
Is zij aangevallen door een wolf? Verslonden door een beer?

Koorleider:
Nee, voor de derde maar verkeerd geraden.
Tijdens haar vlucht werd ze gebeten door een slang. Nauwelijks op te merken, zo klein was de wond, maar die kleinigheid tekende haar levenseinde.

Koor:
De wegen van de goden zijn inderdaad ondoorgrondelijk. Maar laat hen genade hebben met de arme Orpheus die zich meldt bij de troon van Hades.

Reageer (1)

  • DecemberRain

    jammer dan ik op de een of andere manier de foto niet kan zien die erbij hoort! Verder heel goed geschreven!

    1 decennium geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen