De 100e Hongerspelen - 168
“Maar wat heeft tante Odette dan gedaan?”
“Dat is moeilijk uit te leggen”, zuchtte Vania.
“Kijk, Rue”, mengde Kayla zich nu ook. “We zitten in de Hongerspelen, ja?” Het meisje knikte. “En in de Hongerspelen vechten mensen soms, en soms gaan er daardoor ook mensen dood.”
“Heeft, heeft tante Odette iemand dood gedaan?”, Rue keek Vania en Kayla geschrokken aan.
“Ja Rue”, zei Vania zacht. Ze trok het meisje tegen zich aan. “Maar je moet niet bang zijn, dat gaat ze niet meer doen.”
“Maar, maar, ik wil niet dat er mensen dood gaan! En, en, en… ze heeft dat toch niet expres gedaan?”
“We kunnen er niets aan doen dat mensen doodgaan, Rue, maar we proberen ervoor te zorgen dat we allemaal blijven leven”, zei Vania zacht.
“We weten niet zeker of Odette het expres gedaan heeft”, zei Kayla. “Dat moeten we nog uitzoeken.”
“Ze heeft het niet expres gedaan”, zei Rue plots vastberaden. “Ze heeft mij en tante Seija eten gegeven en nog spullen en…”
“Dat weet ik”, glimlachte Vania. “Ze is niet slecht, maar we moeten nog een paar dingen uitzoeken.”
“En komt ze daarna bij ons zitten?”, vroeg Rue.
“Misschien wel”, zei Kayla. “Als ze dat wil.”
***
Katniss was de volgende ochtend vroeg op en wachtte ongeduldig tot Effie ook wakker was. Gale was de eerste die de woonkamer ook in kwam.
“Wat een ontbijt”, gromde hij. “En wij in twaalf maar honger leiden.”
“Weet ik”, zuchtte Katniss. “Maar profiteer er maar van, nu je hier toch bent. We kunnen er niets aan doen en wat overblijft wordt gewoon weggegooid. Of erger, opzettelijk uitgekotst.” Ze dacht aan de feesten met overvloedig eten die ze hier hielden.
“Afschuwelijk”, gromde Gale.
“Ja, dat is het”, zuchtte Katniss. Ze nam een bord en schepte het vol.
“En jij éét daarvan?” Katniss zuchtte.
“Gale, als je elk jaar in het Capitool bent, wen je aan dat soort dingen. Als tribuut en winnaar moet je wel. Neem ook een bord, het is deels bedoeld voor de tributen om aan te sterken. Het kan geen kwaad dat jij ook eens goed kan eten, zorg alleen dat je geen maagpijn krijgt door te veel te nemen.”
“Jij vindt dit echt normaal hé?”, merkte hij op.
Reageer (3)
Oooeeeh... Galetje wordt boos ()
1 decennium geledenHvj xx
Ja duhh wat moet ze dan hongerlijden?!
1 decennium geledenSnel verder!
snel verderxxs
1 decennium geleden