Frustraties van werken bij een Chinees restaurant/afhaal
Werk je of heb je ooit gewerkt bij een Chinees restaurant/afhaal dan herken je misschien de volgende punten wel. Ik werk namelijk bij een Chinees restaurant waar je ook het eten kan afhalen en zo onderhand zijn er een paar frustraties ontstaan of andere merkwaardige dingen.
1. Ik ga gelijk beginnen bij mijn grootste frustratiepunt en dat is wanneer mensen niet reageren wanneer hun bestelnummer wordt omgeroepen. En ik ben waarschijnlijk niet de enige die dit vervelend vindt en dit gebeurt ook niet alleen bij een Chinees. Maar na 30 keer geroepen te hebben dat bestelling 24 klaar is zou het best fijn als er op gereageerd wordt. Ik heb namelijk niet de hele tijd om met een bestelling te gaan rondkijken.
2. Bij de chinees waar ik werk zit erbij de gerechten standaard Nasi, Bami of rijst bij. Dus wanneer mensen een bestelling doen en gelijk beginnen met ik wil 3 Nasi, en Bami en een rijst en ik wil ook nog Babi Pangang Foe Yong Hai en Tjap Tjoy ben ik op dat moment de klust kwijt. Daarnaast wil ik dan even mijn liefde delen voor de mensen die eerst het gerecht noemen en daarna vertellen wat ze erbij willen ( Zou ik een Babi Pang mogen met Bami?).
3. Daarnaast heb je ook nog van die mensen die ze niet weten wat ze willen, nadat ze een bestelling hebben gedaan willen ze alles wijzigingen en uiteindelijk bestellen ze precies het zelfde.
4. Ook kun je bij ons telefonische bestellingen doen en soms denk ik dat mensen er een wedstrijd van maken om een bestelling zo gauw mogelijk door te geven, waardoor ik amper de tijd heb om alles op te schrijven en te controleren.
5. Daarnaast is mijn baas Chinees en gaat de communicatie soms wat lastig omdat ze de Nederlandse taal niet helemaal onder de knie heeft. En als ze dan vraagt: Jij begrijpen? zeg ik maar ja. En daarnaast begin ik als met haar praat automatisch gebrekkig Nederlands terug te praten.
6. Als we het toch hebben over communicatie is het soms ook lastig dat ze met andere Chinese mensen in haar eigen taal gaat praten en ik er dan helemaal niks van snap en zelfs denk dat ze het over mij hebben, maar daar ga ik dus niet achter komen.
7. En je hebt ook altijd de klanten die denken dat ze grappig en met leuke bijnamen komen of denken dat je Chinees bent. Sorry ik ben gewoon Nederlands en kan ook gewoon vragen: Heeft u er sambal bij gewild? in plaats van: Sambal bij?. Ook krijg ik met regelmaat te horen: kijk dat is het meisje van de Chinees. Zo werd ik Marlies van de Chinees genoemd door een 2-Jarige meisje (dat is dan wel weer leuk).
8. Ook op drukke dagen ontstaan er frustraties. Alles moet snel, en er ontstaat een langere wachttijd. En wanneer je tegen de mensen aan de telefoon zegt dat het echt 45 minuten gaat duren en ze het dan schreeuwend herhalen (alsof het dan minder lang gaat duren) vertel je ze dan rustig dat het inderdaad lang gaat duren en het geen grap is.
9. Ook bij het inpakken van het eten kan er van alles fout gaan, grote tasjes, kleine tasjes. Hoe gaat die passen en het belangrijkste: Klopt de bestelling?. Want andere krijg je weer boze mensen aan de telefoon en moet je het weer oplossen.
10. Geen frustratie. Want toch hou ik van Chinees eten en ben ik blij dat ik na werktijd wat eten krijg!
Reageer (1)
😂😂
7 jaar geleden