De dag begon zoals alle andere dagen, fiets binnen zetten, tas in het lokaal zetten, jas ophangen, iedereen begroeten, nog wat dingen voorbereiden en toen ging ik met Enny mee naar de pleinwacht. Ik was benieuwd wat dat inhield en ik wist niet zo goed of ik nu mee moest of niet.
Wanneer we met de kinderen in het lokaal zijn beginnen we met Christelijke liedjes zingen, vanwege het feit dat mijn stage een Christelijke basisschool is.
Na het zingen gaan we bingo spelen, buren bingo wel te verstaan. Alle kinderen krijgen een lege bingo kaart en moet daar zelf de vakjes vullen met getallen tussen de 800 en de 1300. Ik ga bij groep 5 zitten naast Natalia. Dan ga ik rondlopen en als de kinderen niet zo veel tijd meer krijgen dan help ik haar met de lege hokjes invullen.
Buren bingo houdt in dat Enny een getal in de lucht houdt en die opnoemt en de kinderen moeten daar de buren bij zoeken, bijvoorbeeld bij het cijfer 820 dan kunnen de kinderen 819 of 821 aankruisen want dat zijn de buren van het getal.
Natalia is treurig nadat ze al een paar keer niets kon aankruisen. Maar dan… begint ze te kruisen en ondertussen komen er een paar valse bingo’s van de andere kinderen langs en ze heeft er nog maar 2 aangekruist als er 2 mede klasgenoten van haar nog maar 1 hoeven aan te kruisen. Dan begint het kruisen op haar kaart echt. Ik help haar een beetje door te zeggen, ja je hebt dat getal dat staat daar. Al snel hoeft ze nog maar 1 getal en haar buurman hoeft er ook al een tijdje nog maar 1. Maar dan als ik zeg dat ze alleen nog maar met een cijfer op haar kaart kan winnen, want de overige cijfers kunnen nooit de buurman van een cijfer dat wordt opgenoemd worden. Een beurt nadat ik dat gezegd heb, komt het getal dat ik bedoel aanbod en heeft Natalia een bingo. Iedereen wacht vol spanning af of de bingo vals is en als het een goede bingo is dan protesteert de buurman van Natalia, want “de juf hielp mee”! Maar hij kan ermee dealen dat Natalia voor haar hele groep de eer gewonnen heeft.
Na de pauze ga ik met groep 5 naar het lege lokaal. Ik ga ze taalles geven en daarna een schrijfles.
De kinderen luisteren goed, veel beter dan groep 6 en doen leuk mee met de les. Tijdens de taalles moet ik een stukje voorlezen, en jeetje wat ging dat slecht voor mijn gevoel.
Als de kinderen aan het werk gaan, loop ik langs en geef ik aanwijzingen en complimentjes. Er komen prachtige kunstwerken uit de verwerking les en ik geef de kinderen die klaar zijn hun schrijfboekje met de bijbehorende instructie. De instructie vind komt alleen bij elk kind op hetzelfde neer en ze staan in een rijtje dus ik laat ze de instructie zelf herhalen en vul hem aan daar waar nodig.
De kinderen zien de lol er wel van in en ze willen maar al te graag hun klasgenootje verbeteren als hij/zij iets van de instructie niet meer weet op te zeggen.
Ja, groep 5 heb ik in mijn zak!

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen