Hoofdstuk 4: The second day
Ik ben vastbesloten, ik ga meer van mezelf laten zien en horen vandaag. Mijn optreden van gisteren vond ik namelijk om te huilen…
Aangekomen, vraag ik de sleutel aan een kleuterjuf en zet mijn fiets in de schuur. Op dat moment komt Enny ook binnen.
In het lokaal bereiden we nog wat dingetjes voor en dan gaan we naar de koffiekamer. Ik pak een kopje thee voor mezelf, want ik ben daar de afgelopen twee jaar zo in verslaafd op stage dat ik het gewoon pak.
Met de anderen docenten babbelen wat over koetjes en kalfjes. Eigenlijk best relaxt beginnen.
Als het tijd is gaan we naar buiten en ontvangen we de kinderen. We startte vandaag alleen met groep 6, want groep 5 is naar de gym.
Zitten, luisteren en verder niet zoveel doen is wat mijn rol tijdens deze instructie is. Na de instructie mogen de kinderen aan de slag met rekenen en er zijn een paar vragers bij. Ik leg ze de sommen uit en ik voel mezelf weer een beetje nuttig.
Niet veel later gaan we naar buiten. Daar ravotten de kinderen over het plein en ik meng me iets meer dan gisteren in het gesprek met de andere leerkrachten.
Dan gaat Enny weer voorlezen, weer heel snel alsof ze de trein moet halen en ze doet de stemmetjes prima na. Na afloop gaat de ene groep een dictee maken en de andere lezen en vervolgens andersom. Ik kan niets meer doen dan, zitten, proberen de kinderen in leesstand te houden en gewoon een beetje wachten tot het volgende onderdeel aanpas komt.
Al snel is het alweer tijd dat de kinderen naar huis gaan voor een boterham.
We regelen een paar dingen en gaan dan lunchen.
Na de lunch duik ik met groep 6 het lege lokaal naast ons in, voor de verwerking van topografie en schrijven. Maar sommige leerlingen zijn sneller klaar dan de anderen en ik wil beslist met z’n alle beginnen aan het schrijfwerk. Hoe hou ik ze bezig? Door ze constant de provincies te laten oefenen en de bijbehorende steden. Maar dat gaat op een gegeven moment ook vervelen, wat ik heel goed begrijp. Ik heb niets spannends om de kinderen te laten doen. Ik laat ze oefenen en de aandacht verslapt, maar dan als ik ze vervolgens aan het schrijven zet is de spanningsboog weer hoog en gaan ze druk aan het werk.
Een uur nadat we het lokaal in gedoken zijn gaan we weer terug naar het lokaal. Daar gaan we spelletjes en de luchtballonen van de dag daarvoor afmaken. Ik speel met een paar kinderen een spelletje en de tijd vliegt voorbij.
Wanneer de kinderen naar huis gaan bereiden we nog iets voor en dan mag ik om kwart over vier naar huis.
Er zijn nog geen reacties.